Annonce
Horsens

14 nye vuggestuepladser i Østbirk

I Skovhuset i Østbirk får børnene snart nye kammerater, når der anlægges 14 nye vuggestuepladser ud af ledig kapacitet i børnehaven. Arkivfoto: Morten Pape
Byrådet vedtog mandag at bruge 900.000 kroner på at omlægge børnehavepladser til 14 nye vuggestuepladser i Skovhuset i Østbirk.

Østbirk: En lille million kroner skal bruges på at lave flere vuggestuepladser i Østbirk. Det vedtog byrådet mandag aften. Og det er tiltrængt, lød det fra formand for børne- og uddannelsesudvalget, Lone Ørsted (S).

- Vi har konstateret, der er behov for flere vuggestuepladser til de 0-2-årige, og omvendt har vi ledig kapacitet i børnehaven i Skovhuset, forklarede hun.

- Derfor giver det god mening at lave flere vuggestuepladser.

Annonce

Vi kan se, at det ikke dækker behovet fremadrettet, men det dækker lige nu. Vi har faktisk en overbelægning på vuggestuer lige nu.

Lone Ørsted (S), formand for børne- og uddannelsesudvalget

14 nye pladser

For de 900.000 kroner, som bevillingen lyder på, får daginstitutionen Skovhuset i alt 14 nye vuggestuepladser, men det rækker ikke langt.

- Vi kan se, at det ikke dækker behovet fremadrettet, men det dækker lige nu. Vi har faktisk en overbelægning på vuggestuer lige nu, lød det fra Lone Ørsted, som dog er glad for, at kunne gøre noget nu og her.

- Det er en rigtig god løsning for en lille anlægsudgift, fordi der skal ændres nogle faciliteter.

Ikke flere dagplejere

Ud over Skovhuset og Børnehuset Østbirk er der ikke mindre end 11 dagplejere i byen. Men Lone Ørsted slog fast, at det på nuværende tidspunkt ikke kan lade sig gøre at skaffe flere pladser til de små i dagplejen.

- Der er ikke mulighed for at få flere dagplejere. Det har været svært at finde nye dagplejere derude, sagde hun på byrådsmødet.

Det gav Jakob Bille (LA) anledning til at spørge ind til, hvorfor der ikke kan skaffes dagplejere, men det kunne han ikke umiddelbart få svar på.

- Jeg ved ikke, hvad årsagen er, men jeg har hørt fra forvaltningen, at det har været et problem at rekruttere dagplejere, men jeg vil gerne undersøge det, lovede Lone Ørsted.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Sæt et ansigt på, Skat

På et klassisk medie som vores kan man godt kaste et beundrende blik i retning af, hvor mange kommunikationsfolk der efterhånden er ansat i offentlige og private organisationer. Skulle nogen tro, at en vigtig opgave for en kommunikationsafdeling er at betjene offentligheden og diverse medier hurtigt og effektivt, kan jeg afsløre, at sådan er det langt fra altid. Eller hos Skat. Fredag før vinterferien nåede rygterne om en stor rokade frem til avisen. Skattestyrelsen rømmer den gamle adresse i Horsens og rykker i stedet ind i Guldberghus på Grønlandsvej. Tre andre lejere skal derfor flytte ud. Det er en vigtig nyhed, som har betydning for rigtig mange lokalt. På avisen indleder vi derfor jagten på nogen, som kan fortælle os flere detaljer. Avisens journalist kommer fredag eftermiddag igennem til Skattestyrelsens pressefunktion, der ikke vil udtale sig, men i stedet henviser til Administrations- og Servicestyrelsen. Denne styrelses presseafdeling svarer ikke på avisens opkald før mandag formiddag, da en medarbejder korrigerer noget af det, avisen skrev lørdag. Den pågældende kan vi ikke få lov at citere med navn, og vi kan ikke komme til at tale med andre. En uge senere modtager vi et skriftligt svar fra samme afdeling, som nu korrigerer sig selv i forhold til det første svar og svarer på en række spørgsmål. I skriftlig form og uden navn på afsenderen. Med andre ord: I en sag, der handler om flytning af 300-400 arbejdspladser, kan avisen på intet tidspunkt komme til at tale med en ansvarlig chef, hverken én med kommunikationsansvar eller én med direkte ansvar for afdelingerne i Horsens. For en styrelse, der i den grad har brug for at genoprette sin troværdighed, er det ganske enkelt et klasseeksempel på, hvordan man ikke skal gøre. Det er muligt, at Skattestyrelsen havde en helt anden plan for, hvordan nyheden om flytningen skulle lanceres. Men punkt 1 i håndbogen om krisestyring er at handle hurtigt og stille sig til rådighed. Måske skulle Skattestyrelsen søge råd hos SAS' pressechef Kristoffer Meinert, som i parentes bemærket havde haft jobbet i en uges tid, da en vis reklamefilm blev lanceret.

Annonce