Annonce
Horsens

Ønskebørn-ejer om nethandel: Jeg er udfordret og bekymret - men som detailhandel bør vi ikke være sure

Medindehaver af Ønskebørn, Morten Plovst, kender mere end godt til presset fra nettets mange hjemmesider. Og selvom han har valgt at tage udfordringen positivt, er han alligevel bekymret for detailbranchen og danskernes net-flugt over landegrænsen, fortæller han. Arkivfoto: Morten Pape
Medejer af Ønskebørn på Holmboes Alle, Morten Plovst, har valgt at agere medspillere i forhold til den voksende nethandel. Men valget er ikke altid let - det kræver både volume, høj kadence og en god portion overskud, fortæller han.

Horsens: - Engang havde vi i gennemsnit en kunde om dagen, der kom ind for udelukkende at bruge os som showroom med henblik på at købe varen på nettet. I dag oplever vi det rigtig mange gange dagligt. På et tidspunkt blev det så markant, at vi nu har en handlingsplan for at tage kampen op.

Morten Plovst er sammen med sin hustru Kit Plovst ejer af Ønskebørn på Holmboesalle. Han kender mere end godt til presset fra nettets mange hjemmesider, der snildt, hurtigt og ofte til yderst lukrative priser tilbyder mange af de samme varer, som blandt andet hans egen forretning forhandler.

Men en ting er nethandlens massive pres. En anden ting er, hvordan man griber det an, mener Morten Plovst, der ikke har tænkt sig at give efter for net-presset.

- Jeg er ikke sur, for jeg vil ikke være sur over det. Men Kit og jeg har da nogle gange følt os presset. Nu har vi så lagt en plan - og den kører vi efter, siger Morten Plovst.

Annonce

Hvis vores politikere gav detailhandlen flere lukrative redskaber, for eksempel nedsat moms, så det blev muligt for de danske detailhandler at konkurrere på lige vilkår på et presset marked.

Morten Plovst

Med det samme

Først og fremmest har parret opgraderet væsentligt på forretningens varelager for at kunne levere med det samme. Det greb foretog de allerede for fire år siden, hvor de begge var medejere af butikken sammen med de tidligere to Ønskebørn-ejere.

- Sætningen "Vi har det i løbet af ugen" var pludselig meget passé. Folk vil ikke vente. Det kender jeg også fra mig selv, og det er fair nok, selvom jeg som detailhandel samtidig synes, det er en bekostelig affære at holde sit lager opgraderet på den måde, siger Morten Plovst.

Han fortæller, at den strategi dog ikke længere kan stå alene. Derfor tilbyder butikken i dag nu også at prismatche samtlige af forretningens varer.

- Hvor man tidligere gav rabat på de større varekøb, barne- og klapvogne, senge og så videre, så sammenligner kunderne i dag priserne helt ned til stofbleer og sutter, hvor prisdifferencen mellem os og en europæisk hjemmeside kan være mellem fem og 10 kroner. Og matcher vi heller ikke helt i det tilfælde, går kunden igen, forklarer Morten Plovst.

Bekymret for detail og Danmark

Morten Plovst og team har i enkelte tilfælde dog måttet sige nej til at prismatche, hvis varen ryger under indkøbspris, eller hvis kunden har fundet en varer i en udgået farve eller via et restsalg, men stadig ønsker en reduceret pris.

Senest har Ønskebørn-parret, i kampen om kunderne, besluttet sig for at udvide sortimentet på deres hjemmeside med en lang række flere varer.

- På den måde har Ønskebørn Horsens altid åben for handel og være med til stadig at have mange varer og køb i spil. Vi mister her dog lidt indtjening i forhold til vores fysiske butik, og mersalg er på den måde nærmest ikke til stede. Til gengæld har vi mange mindre køb, og det er også værd at tage med, siger Morten Plovst.

Han kan være bekymret for udviklingen, erkender han. Men den bekymring rækker længere ud end til hans egen butik:

- Jeg tænker nogle gange, om den her tendens virkelig er den vej, det går for hele detailhandlen, siger han.

Danskernes top 10 netbutikker

Top 10 over netbutikker i årets første halvdel af 2019:

1. Zalando
2. Just-Eat
3. Nemlig.com
4. H&M/ Hennes og Mauritz
5. Coop.dk
6. Wish.com
7. DSB
8. Matas webshop
9. Danske Spil
10. Amazon.com

Kilde: retailnews

På lige vilkår

Morten Plovsts største bekymring opstår, når han kigger på det, han kalder for en unfair konkurrence mellem de danske og europæiske hjemmesider.

- Ved eksempelvis tyske hjemmesider er vi danske detailhandlere jo allerede 10 procent bagud i indtjening grundet momsen. Desuden er prisen på nettet ofte kunstigt lav, da webshops hele tiden prismatcher mod hinanden for at vinde salget. Her kan fragtomkostningerne så være et middel for at få ekstra for varen.

Forbrugerne bliver desuden også ofte vildledt på nettet, mener han:

- Billedet af en net-vare kan se helt identisk ud og komme fra samme producent, men så være markant dyrere på det danske marked. Vi stiller højere krav til produkterne herhjemme, for eksempel i forhold til tolerancen over for giftstoffer og kemikalier, hvor lovgivningen i andre lande er mere lempelig, og leverandører derfor kan producere billigere. I de tilfælde kan vi naturligvis ikke prismatche.

- Derfor, mener Morten Plovst, det er en interessant tanke, hvis politikerne gav detailhandlen flere lukrative redskaber, for eksempel nedsat moms.

- På den måde kunne det blive muligt at konkurrere mere på lige vilkår på et presset marked, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hvorfor er kontrol og straf altid løsningen?

Fagbladet 3F og DR Nyheder har over de seneste dage afdækket en række uhyrlige forhold om kinesiske kokke ansat i danske restauranter. Kokke har fortalt om, at de bliver spist af med meget lav løn, kummerlige boligforhold og næsten ingen fritid. Dokumentationen viser, at nogle restauranter har spekuleret i at udnytte den såkaldte beløbsordning, der gør det muligt at hente ikke-EU-borgere til Danmark for at arbejde. Ordningen er sat i verden for at tiltrække højtuddannet arbejdskraft til Danmark, og den fungerer grundlæggende sådan, at hvis der betales en månedsløn på minimum 35.582 kr., og ansættelsen ellers er efter danske forhold, kan der udstedes opholdstilladelse. De to medier, Fagbladet 3F og DR Nyheder, har påvist, at der på et socialt medie i Kina søges efter kokke til danske restauranter - til ansættelsesvilkår, som er langt fra danske normer. DR har spurgt integrationsminister Mattias Tesfaye (S), hvordan han vil løse problemet, og her tyr han til en klassisk model: øget kontrol og hårdere straffe til de virksomheder, der snyder. Men hvorfor er det, at kontrol og straf (næsten) altid bliver standardsvaret til at løse problemer med brodne kar? I en sag som denne sker det endda, længe inden man har et billede af, hvor udbredt problemet er. Kunne det være, at der var en bedre løsning. Et velkomst-møde for alle, der kommer til Danmark på besøgsordningen måske? Eller kunne det være, at problemet slet ikke er så stort? Som Fagbladet 3F skriver, var der i 2018 582 kinesere i Danmark på beløbsordningen. Men det er ikke ensbetydende med, at alle 582 er blevet udnyttet af deres arbejdsgivere. Det kan godt være, at en nærmere undersøgelse viser, at der skal mere kontrol til, eller at der skal være hårdere straffe til restauratører, der udnytter arbejdsivrige kinesiske kokke. Men jeg bliver simpelthen så træt, når kontrol og straf igen og igen bliver danske politikeres standardsvar på, hvordan vi løser et problem. For kontrol og straf ændrer ikke ved, at der er folk, der vil forsøge at snyde systemet. Så lad os nogle gange prøve at se, om der kan være andre løsninger.

112 For abonnenter

Politiet måtte sende ekstra mandskab til Endelave for at tackle demensramt

Erhverv For abonnenter

17-årige Lasse måtte køres til salgsmøder af sin mor: Nu sælger han 225.000 lammeskind om året

Annonce