Annonce
forside

Ældre betjent dømmes for tyveri fra byret

Med få dages mellemrum har Københavns Byret afsagt dom i to straffesager mod politifolk, som var tiltalt for tyveri.

Videoovervågning afslørede, at mand i politiuniform begyndte at pille ved lysdæmper på toilet i retsbygning.

En lysdæmper på et toilet i Københavns Byret var for stor en fristelse for en ældre politimand.

Han er mandag blevet fundet skyldig i at ville stjæle genstanden, og straffen er blevet 30 dages betinget fængsel, oplyser anklagemyndigheden.

Det var i februar i år, at byrettens personale på videoovervågningen af toilettet kunne se, at en person i politiuniform opførte sig usædvanligt. Manden gik nemlig i gang med at skrue ved lysdæmperen. Kort efter blev han anholdt.

En dommer fra en anden byret tog mandag sammen med to domsmænd stilling til den tiltale, der var rejst i sagen, oplyser senioranklager Line Scharf fra Statsadvokaten i København.

- Han nægtede sig skyldig og sagde, at han havde tænkt sig at aflevere lyssensoren, siger hun.

Efter dommen har manden taget betænkningstid med hensyn til, om han vil anke til Østre Landsret.

For få dage siden blev to andre politifolk fra Københavns Politi ligeledes dømt for berigelseskriminalitet, men i en grovere sag.

En 46-årig betjent blev straffet med ubetinget fængsel i seks måneder for tyveri fra sin arbejdsplads, Politigården i København.

Retten fandt ham skyldig i at have stjålet lamper og lysekroner designet af arkitekt Aage Rafn. Værdien løb op i mere end 300.000 kroner.

Flere af genstandene blev solgt eller forsøgt solgt gennem Lauritz.com og Bruun Rasmussen. Et af forsøgene stod tyvens kollega på 62 år for, fastslog byretten, som straffede ham med 40 dages betinget fængsel for hæleri. De to betjente, der i øvrigt arbejdede i samme afdeling, har anket til frifindelse.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Annonce