Annonce
Østjylland

Århusiansk netbutik under lup hos politi og Forbrugerombudsmanden: Anmeldelserne vælter ind

Det er her i kælderen på Axel Gruhns Vej 2B Styled.dk har adresse. Netbutikken er svær at få kontakt med både via telefon og chat, derfor besøgte avisen de fysiske lokaler. Foto: Axel Schütt
Utilfredse kunder har anmeldt Styled.dk i Højbjerg. De klager over at netbutikken hæver penge, før den sender varen og over at de ikke modtager den bestilte vare eller i nogle tilfælde modtager en "kopi-vare".

HØJBJERG: 20 anmeldelser fra utilfredse kunder.

Det er antallet af sager, der er registreret hos politiets nye center mod it-svindel, LCIK, vedrørende netbutikken Styled.dk med adresse i Højbjerg.

De to af sagerne er siden tilbagekaldt, da kunden har fået sin vare efter anmeldelsen til politiet, så derfor skal LCIK i gang med at undersøge 18 sager.

- Vi skal i gang med den indledende efterforskning og undersøge, hvorfor kunderne ikke modtager deres varer. Det behøver jo ikke være et strafferetsligt forhold, det kan også være en "dårlig forretningsmodel". Der kan være mange årsager til, at en vare ikke kommer ud, fejlvurdering af lager og lignende. Så vi skal finde ud af, hvad der reelt er foregået, og finder vi så, at der er grundlag for en sag, så overdrager vi det til den relevante politikreds, siger Trine Møller, der er centerchef hos LCIK.

Annonce

Sådan gjorde vi

Århus Stiftstidende modtog et tip vedrørende netbutikken Styled.dk fra en utilfreds kunde, som havde bestilt en varer, han ikke modtog, selvom pengene var trukket på hans konto.

Vi kontaktede derfor en række kunder.

Efterfølgende har vi været i kontakt med LCIK, politiets nye center for it-svindel. Vi har ligeledes været i kontakt med Forbrugerombudsmanden.

Århus Stiftstidende forsøgte derefter at ringe til Styled.dk's kundeservice-nummer. Her bliver man mødt af en automatisk telefonbesked. Så skrev vi til netbutikkens chat-funktion, og fik et autosvar som lød, "styled.dk vender tilbage i morgen" på trods af, at klokken kun var 12.00.

Derfor kørte vi til adressen på Axel Gruhns Vej 2B i Højbjerg for at få et telefonnummer til direktør Pia Fibiger Jensen.

En medarbejder forklarede, at der ikke var nogen grund til at få telefonnummeret, da de kun besvarede spørgsmål fra pressen, hvis spørgsmålene blev sendt til dem på deres info-kontaktmail.

Det gjorde vi så.

Direktør Pia Fibiger Jensen havde ikke tid at svare spørgsmål, derfor har vi fået svar fra Support Louise.

Se Styled.dk's skriftlige svar i anden artikel her på siden.

Nyt center en force

Det nye center mod it-svindel er netop tiltænkt sager som disse vedrørende Styled.dk.

- Ofte, når der kommer anmeldelser om manglende varer, så ved vi godt, at der er mange forurettede spredt i hele Danmark. Med det nye center kan vi hurtigt agere i de her sager, siger Trine Møller.

Også hos Forbrugerombudsmanden er virksomheden blevet anmeldt. Her er der kommet 17 henvendelser.

Henvendelserne drejer sig om flere ting. Blandt andet om virksomheden må hæve penge fra kundens konto, inden varen er sendt. Om kunder, der ikke har modtaget en vare, de har bestilt. Og om kunder, der modtager det, de kalder en "kopi-vare" i forhold til den bestilte vare.

- Vi har på det seneste fået 17 henvendelser vedrørende Styled.dk, men om der er tale om overtrædelse af lovgivningen, kan vi ikke sige endnu. Nu skal vi undersøge klagerne nærmere, for eksempel hvilke forbrugerbeskyttende regler som kan være overtrådt, og om klagerne har sendt tilstrækkelig dokumentation for det, som der klages over. Når vi har kortlagt henvendelserne, vurderer vi, om det giver anledning til at kontakte den erhvervsdrivende. Men jeg kan bekræfte, at vi har modtaget 17 henvendelser, siger Susanne Bager, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Lav en charge back

Tidligere på året havde Forbrugerombudsmanden en anden sag med Styled.dk, da kunder klagede over en kampagne, hvor netbutikken lovede et gratis ur til en værdi af 399 kroner til de første 100 kunder, som bestilte via webshoppens hjemmeside. Men kunderne modtog et ur, som blev vurderet til at have mindre værdi.

I den sag tog Forbrugerombudsmanden kontakt til den erhvervsdrivende og orienterede dem om markedsføringslovens regler om vildledning. Der kom ikke en straffesag ud af det.

- Det er efter den seneste sag, vi havde med netbutikken, at vi har modtaget de 17 nye henvendelser. Som sagt kan vi ikke sige noget afgørende om sagerne, da vi først skal undersøge dem. Men som udgangspunktet er det i følge Forbrugerombudsmandens retningslinjer om betalinger ved fjernsalg og Forbrugerombudsmandens praksis i strid med god skik at hæve penge på kundens konto, inden varen er sendt, medmindre det er udtrykkeligt aftalt og der er en saglig og rimelig grund til det, siger Susanne Bager.

Et generelt råd fra Forbrugerombudsmandens jurist er, at har du købt en vare, som ikke dukker op, så kan du lave en "charge back". Det vil sige gå i banken og bede dem føre pengene retur til din konto.

- Den løsning kan blandt andet bruges, hvis varen ikke er dukket op. Har du modtaget en vare, du ikke er tilfreds med og sender den retur, kan man ikke bruge charge back for at få sine penge igen, siger Susanne Bager.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce