Annonce
Erhverv

Årets e-eksportør: Du kommer langt med godt købmandsskab - også på nettet

- Vi er dygtige til retail i Danmark, men vi halter, når det gælder udlandet. Det skal vi være bedre til, og det er slet ikke så svært, siger Ivan Jæger Christiansen, direktør i Proshop, vinder af e-handelsprisen som årets eksportcase. Foto: Michael Svenningsen
Proshop tegner sig alene for tre procent af den samlede danske e-handel til udlandet, og den århusianske webbutik vandt for nylig titlen som årets eksportcase. - Mange flere virksomheder skal tage springet og behøver ikke frygte Amazon, så længe de har er styr på deres egen forretning, siger direktør.

AARHUS: Danske virksomheder er gode til eksport. Bare ikke på nettet.

For mens omtrent en tredjedel af Danmarks samlede omsætning bliver hentet hjem uden for landets grænser, så bidrager websalget blot med et par procent.

Men det er faktisk slet ikke så svært, lyder det fra landets dygtigste e-eksportør, Proshop i Højbjerg ved Aarhus. For nylig blev webshoppen kåret som årets eksportcase i forbindelse med uddelingen af E-handelsprisen 2019 som brancheforeningen FDIH står bag.

- I et marked med små marginer, hvor vi for eksempel kun tjener 80 kroner på at sælge en iPhone, skal man selvfølgelig have helt styr på sine omkostninger. Men har man det, kan alle danske webshops sagtens blive meget bedre til at komme ud over det danske site og erobre udlandet, siger Ivan Jæger Christiansen, direktør hos Proshop.

Virksomheden blev stiftet i 1995 som detailbutik for multimedie- og it-relaterede produkter, men siden 2005 er handlen udelukkende foregået online. Webshoppen sælger i dag 200.000 forskellige varer i foreløbig syv lande.

Annonce
Konkurrencen på det internationale elektronikmarked er benhård, men det tager ikke modet fra Proshop, som med robotlager og godt købmandskab tager kampen op mod de internationale giganter og små margener. Den eminente kundeservice skabes blandt andet af passionerede gamere, der kender produkterne og sikrer en tårnhøj NPS Net Promoter Score). Proshop er ganske enkelt en imponerende virksomhed, som Danmark kan være stolt af.

Juryens begrundelse for, at Proshop er årets e-eksportcase ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH)

Tre trin til succes

Proshop tegner sig ifølge tal fra Dansk Industri alene for cirka tre procent af den danske e-handelseksport, og Ivan Jæger Christiansen giver gerne sine kolleger konkrete råd til at gå samme succesfulde vej:

- Gå helt lavpraktisk til værks, og lad være med at vente på den store McKinsey-analyse. De første tre trin ligger lige for: 1) Få oversat dit site, 2) ansat en lokal supporter og 3) find en god fragtaftale.

- Mange tænker alt for stort, når de vil gå ind i et andet land, og de tror, at de skal bruge millioner på markedsføring og have en hel masse på plads, inden de tager skridtet, men det er slet ikke nødvendigt. Vi er lykkes med at prøve os frem, vokse i det små og i virkeligheden tage meget begrænsede investeringer. Og det kan andre sagtens også gøre, vurderer Ivan Jæger Christiansen.

Hold omkostningerne lave

Årets e-eksportør tog sit første skridt i 2011 ved at gå til Sverige, mens Polen er det seneste marked, som Proshop er gået ind på. Det syvende i rækken, og selv om Ivan Jæger Christiansen får det til at lyde let og ligetil, så erkender han gerne, at entréen på det polske marked har været den hidtil sværeste.

- Men det skyldes blandt andet den digitale parathed, for mens vi har fuld tillid til kreditkortbetaling og mobilepay i Danmark, så foretrækker 40 procent af vores polske kunder fortsat at købe varer per efterkrav. Og da vi skulle igang, kunne vi kun få tilsendt data med postnumrene i Polen på cd-rom og udelukkende til en polsk adresse, så den blev i første omgang sendt til en medarbejders mormor i Polen, fortæller Ivan Jæger Christiansen og fortsætter:

- Vi har ikke haft fokus på, at Proshop skulle være kendt inden for tre måneder i Polen. Vi er sprunget ud i det, og skulle vi ende med at fejle i Polen, så har det ikke kostet os mere end 400.000-500.000 kroner. Mange virksomheder vil have råd til at gøre det samme, og ved komme ud på flere markeder, får du samtidig fordel af risikospredningen.

Proshop

  • Proshop ApS er stiftet af Poul Thyregod og tre partnere i 1995. Proshop ApS startede som en detailbutik inden for multimedia-produkter og andre IT-relaterede ting.

  • Proshop ApS omsatte i 2018 for 1,1 mia. danske kroner og heraf kom ca. 40 procent fra eksport.

  • I 1996 lancerede Proshop ApS som én af de første i Danmark en webshop, og i 2005 lukkede den fysiske butik og Proshop ApS gik 100 % online.

  • I 1999 købte Poul Thyregod de andre partnere ud og blev eneejer af Proshop ApS.

  • I dag sælger Proshop ApS sine produkter i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Polen, Tyskland og Østrig. Sortimentet tæller ca. 200.000 forskellige varer inden for mange forskellige kategorier.

  • I dag ejes virksomheden af den oprindelige ejer, Poul Thyregod, samt A. Wilhelmsen Capital A/S og Dolphin Management A/S

Hvad med Amazon?

Selv i Amazon-højborgen Tyskland klarer Proshop sig godt. Ivan Jæger Christiansen forventer en omsætning over 100 mio. kroner på det tyske marked i år.

- Tyskerne er jo vokset op med Amazon, og de - altså Amazon - har vel nærmest slet ikke opdaget, at vi er dér, men selv om marginerne er små, så har vi høje vækstrater. For det er et marked, hvor vi med en skarp pris på for eksempel en barbermaskine kan sælge 1000 styk på 10 minutter, forklarer Ivan Jæger Christiansen.

Amazon sidder i dag på 46 procent af e-handlen i Tyskland, og ifølge Boston Consulting Group vil selskabet kunne sætte sig på op mod 20 procent af nethandlen i Danmark, hvis det går, som det er gået i andre europæiske lande. Men virksomheder, der driver deres forretning effektivt, bør ikke frygte Amazon, mener Proshop-direktøren.

For masser af danske webshops kan begå sig som Amazon, hvis de først har styr på deres egen forretning, tager et skridt ad gangen og i øvrigt overkommer den mentale barriere, det er at gå ind på de store eksportmarkeder, påpeger han.

- Med godt købmandskab, ikke mindst god behandling af kunderne, kommer man rigtig langt, siger Ivan Jæger Christiansen.

Spring ud i det

Titlen som årets eksportcase blandt internethandlere i Danmark har fået flere kolleger til at kontakte Ivan Jæger Christiansen med spørgsmålet: Hvordan gjorde I?

Og de får alle det samme simple svar:

- Spring ud i det. Det kan sagtens lade sig gøre - også uden det store analyseapparat er kørt i stilling først. Men du skal have styr på, hvor meget du vil bruge på det.

Målet hos Proshop at åbne to nye markeder om året efter samme model. De fleste landedomæner er forlængst købt. For eksempel det hollandske proshop.nl, men næste udvidelse kan også blive i de baltiske lande Estland, Letland og Litauen eller større markeder som Frankrig og Spanien.

Hvor det bliver, ved Ivan Jæger Christiansen ikke endnu, men tommelfingerreglen siger:

- Jo mere attraktivt et marked tager sig ud, jo større er konkurrencen typisk også på det, og hvis selve indgangsbarriererne til markedet er høje, så er der typisk tale om et attraktivt marked, når du først er inde, slutter Proshop-direktøren og tilføjer, at derfor er det mest nærliggende marked ikke nødvendigvis det rigtige at begynde på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce