Annonce
Debat

Åbent brev til Aarhus Letbane I/S

Læserbrev: Handicaprådet i Odder anmoder indtrængende letbanen om, at alle stoppesteder mellem Odder og Grenaa gøres fuldt tilgængelig nu, så det bliver muligt for kørestolsbrugere, folk med rollator, klapvogne m.v. at gøre brug af letbanen i fuldt omfang.

For en del år siden påviste Ole Lauth sammen med et par elever fra Egmont Højskolen, der var kørestolsbrugere, at Odderbanen ikke kunne benyttes af mennesker i kørestol.

Ole Lauth fik den besked, at når letbanen kom i gang, var det problem løst.

Letbanen har promoveret sig igennem længere tid ved at oplyse, at letbanen ville være fuldt tilgængelig - for alle.

I letbaneudvalget for tilgængelighed, hvor Handicaprådets repræsentant var Ejvind Mortensen, fik de at vide, at der vil blive fuld tilgængelighed.

Ejvind har oplyst, at han ikke havde kunnet drømme om at spørge teknikerne om, hvornår der var fuld tilgængelighed.

Han tog som givet, at tilgængeligheden var på plads, når letbanen kom i drift.

Nu viser det sig, at der er 15 stoppesteder mellem Odder og Grenaa, hvor der ikke er fuld tilgængelighed.

Og det grelleste sted er Beder med et gab mellem tog og perron på over 20 cm.

I udvalget for tilgængelighed har udvalgsmedlemmerne fået at vide, at Midttrafik nu vil nedsætte en fokusgruppe, og gruppen skal i 2019 indstille til letbanen, hvordan tilgængeligheden kan løses, hvorefter letbanen overvejer løsningen.

Det minder om en syltekrukke. Der skal bare, som det er blevet lovet, være fuld tilgængelighed på alle stoppesteder. Hvor svært kan det være?

På det sidste møde i tilgængelighedsudvalget meddelte teknikerne, jf. referatet af 21. august 2018, at der kan laves midlertidige løsninger på forskellig måde, eksempelvis "med brug af mobile ramper, assistance fra letbaneføreren eller en kørselsordning".

Handicaprådet i Odder håber, at letbanen vil sætte alt ind på, at en midlertidig løsning med en mobilrampe og assistance fra letbaneføreren gennemføres med det samme, og at letbanen fremskynder en permanent løsning så hurtigt som overhovedet mulig.

Man skulle jo synes, at teknikerne har haft tid nok tid at løse problemet.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Leder: En ambitiøs pakke tobak med ét stort skod

13.600 danskere dør hvert år som følge af rygning, og for første gang i 20 år er der en stigning i antallet af voksne danskere, der ryger. Det er særligt unge mellem 16 og 24 år, der er blevet faste rygere. Udviklingen er alarmerende, og det er positivt, regeringen tager udviklingen så alvorligt, at den nu har fremlagt en meget omfattende handlingsplan i 10 punkter. Regeringen fortjener ros for både at være ambitiøs og for at tænke i helheder. Det er ikke bare ét enkelt sted, der sættes ind, men en bred palet af initiativer, som skal vende udviklingen: Tobakken skal blandt andet gemmes væk i butikkerne, indpakningen skal være mere neutral, og der indføres rygeforbud på uddannelsesinstitutioner. På ét punkt er regeringens plan dog aldeles uambitiøs. Og det på trods af, at alle eksperter og alle undersøgelser igen og igen har slået fast, at prisen på tobak er den uden sammenligning mest udslagsgivende faktor, når det gælder rygning eller ej. Her vil regeringen hæve prisen på en pakke cigaretter med sølle fem kroner om året de næste to år, så prisen lander på 50 kroner i 2021. Det er på ingen måde den markante prisstigning, som sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke selv kalder det. Prisen skal langt højere op, hvis den skal få både unge og voksne til at ændre adfærd.

Annonce