Tid til en "Ro-på-reform": Børn skal være klassekammerater - ikke klassekonkurrenter


Tid til en "Ro-på-reform": Børn skal være klassekammerater - ikke klassekonkurrenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Karina Lorentzen, Sindalvej 4, Kolding, spidskandidat for SF i Kolding, Vejle og Fredericia
Billede
Læserbrev. 

Læserbrev: Hvert femte barn eller ung mellem 10 og 24 år føler sig ofte stressede. Det er ødelæggende for dem, og derfor skal vi give vores børn mere ro på.

Det skal ske ved at indføre karakterfrie klasser og fjerne unødvendige tests i folkeskolen.

Tallene, som kommer fra Vidensrådet for Forebyggelse, viser desuden en klar sammenhæng mellem psykisk mistrivsel og læring.

Her må vi spørge os selv, hvad det er, der lægger så massivt pres på vores børn og unge, som gør, at de mistrives og går ned med stress og depression.

Noget af svaret ligger i den præstations- og perfekthedskultur, som er blevet fremelsket de senere år med blandt andet tests, karakterbonus og et pålæg om at komme igennem uddannelsessystemet hurtigst muligt.

For eksempel bliver børn i dag udsat for op mod 30 tests i folkeskolen, som begynder allerede i 2. klasse. Det skaber præstationsangst:

De dygtige elever bliver bange for, om de kan blive ved med at klare sig lige så godt, og dem, der har sværere ved det, bliver bekræftet i, at de ikke slår til.

De begynder at tvivle på deres evner i en alder, hvor de netop burde udvikle dem og opleve tillid til, at de kan noget og er noget værd som mennesker, uanset hvad de kan.

SF kæmper for, at alle børn får en god skolegang, hvor de kan vokse fagligt og socialt.

Børn skal være klassekammerater - ikke klassekonkurrenter, og derfor skal vi væk fra præstationskulturen og karakterræset i folkeskolerne.

Det, der skal til, er en ro-på-reform, som skal give børnene plads til at være børn.

Der skal være plads til kreativitet, fordybelse og til at fejle, og et første godt skridt er at skrotte karakterer og test i hverdagen.

Vi skal have en skoledag, som giver eleverne lysten til at lære mere - og ikke bare gør dem klar til den næste test eller eksamen.

Der skal være plads til kreativitet, fordybelse og til at fejle, og et første godt skridt er at skrotte karakterer og test i hverdagen. Vi skal have en skoledag, som giver eleverne lysten til at lære mere - og ikke bare gør dem klar til den næste test eller eksamen.

Tid til en "Ro-på-reform": Børn skal være klassekammerater - ikke klassekonkurrenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce