Elevengagement er ikke raketvidenskab


Elevengagement er ikke raketvidenskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Hvorfor gør vi skoleelever ikke mere for at få indflydelse på vores hverdag? Hvorfor er der ikke flere demokratiske og elevinddragende tiltag i grundskolen?

Det er spørgsmål, jeg tit stiller mig selv.

Jeg mener, at vi danske grundskoleelever er blevet for gode til at brokke os og samtidig er for dårlige til at tage initiativ til medbestemmelse.

Gennem en undersøgelse af ICCS, der er blevet lavet i 24 forskellige lande, er der blevet målt på tre ting - elevindflydelse, hvor meget eleverne rent faktisk ved om politik og samfundsforhold, samt om vi elever har lyst til at engagere os.

Ifølge undersøgelsen scorer Danmark rigtig højt med hensyn til viden om politik samt demokrati, men når det kommer til elevindflydelse og elevdemokrati, ligger vi helt nede på en 21.-plads internationalt set.

Som elev ser jeg to forklaringer på dette problem. Den ene er, at der simpelthen ikke er nok

elevinddragende koncepter og tiltag, der gør det muligt for os rent faktisk at være inddraget.

Dertil kommer, at vi elever simpelthen ikke selv får taget ret meget initiativ.

Gennem mit arbejde i Danske Skoleelever prøver jeg bl.a. at udbrede elevengagementet. Dog er det svært, når ICCS-undersøgelsen også viser, at vi elever faktisk ikke gør ret meget for at blive hørt og være med til at forme hverdagen.

De nuværende muligheder, vi har for at engagere os, er elevrådene på de enkelte skoler, debatterne i klasserne, muligheden for at melde sig ind i et ungdomsparti - og til sidst, men ikke mindst, muligheden for at blive medlem hos Danske Skoleelever.

Som jeg ser det, er det primært de steder, hvor vi har mulighed for at gøre en forskel - men jeg mener, der burde være langt flere.

Med flere tiltag vil flere have følelsen af, at den skole, de går på, er en skole, de har været med til at forme. Indflydelse er ikke noget, man får, det noget man tager.

Jeg vil gerne have, at eleverne tager initiativ og kæmper for at blive hørt, og at de voksne på skoleområdet tager initiativ til at høre eleverne.

Elevengagement er ikke raketvidenskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce