Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Trods trafikplan - flere biler på centrale gader


Trods trafikplan - flere biler på centrale gader

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Horsens debat. 

Læserbrev: Den en milliard kroner dyre Trafikplan 2030 med ringveje og vejudvidelser fjerner ikke trængslen i centrale dele af Horsens, tværtimod. En underføring af den gennemgående trafik under en del af Niels Gyldings Gade vil måske være bedre og billigere på lang sigt.

Tallene i Trafikplan 2030 viser sort på hvidt det nedslående resultat. I 2030 er der 5000 flere biler i døgnet på Strandpromenaden. Der er også 5000 flere biler, der skal øst/vest forbi Bilka, Sundhedshuset og Løvbjergcentret. Begge steder er der tale om 30 procent flere biler end i dag.

Efter Trafikplanen skal Niels Gyldings Gade lukkes fra krydset ved Spar Nord til rundkørslen ved Kvickly-grunden. Trafikken skal i stedet ledes syd om Bilka langs åen til Kvickly-grunden. Det helt store perspektiv i den beslutning er nu svær at få øje på.

Udfordringen er naturligvis at Horsens vokser, men også, at forslaget til trafikplan ikke løfter opgaven.

Kommunen ønsker, at de, som ikke har ærinde i byen, kører udenom. Det er et rigtigt princip, men det kommer efter kommunens egen trafikplan bare ikke til at ske i tilstrækkelig grad. 

Derfor bør en underføring af den gennemgående trafik fra krydset ved Spar Nord til Kvickly-grunden overvejes. På den måde fjernes de biler, der ikke har ærinde i centerområdet helt fra gadebilledet.

Et lille lyspunkt kan bilisterne i centrum dog glæde sig over. Kommunen forventer et lille fald i trafikken på Høegh Guldbergs Gade med 1000 biler i døgnet svarende til cirka 6 procent.