Tre ting, du skal vide om den uhyggelige trend


Tre ting, du skal vide om den uhyggelige trend

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1. Strafferammen er op til otte år

Det er en alvorlig forbrydelse at sætte andre menneskers liv i fare. Og det er, hvad man gør, når man løsner hjulboltene på biler. Det hører derfor ind under §252 i straffeloven, som handler om at være til fare for andres liv og førlighed.

Bliver man dømt efter denne paragraf, kan det give alt mellem en bøde og otte års fængsel alt efter, hvilke konsekvenser, det man har gjort, har fået.

- Straffen er mindre, hvis der ikke er sket nogen skade og de løse bolte blev opdaget, inden der skete noget, siger vicepolitiinspektør i Nordjyllands Politi Niels Kronborg.

- Omvendt kan straffen blive hårdere, hvis det går rigtig galt på grund af det her og der sker et uheld på motorvejen, hvor folk mister livet.

2. Sådan sikrer du dig

Inden du sætter dig ind i din bil og kører, skal du tjekke dine hjul, lyder opfordringen fra politiet.

- Det er ekstra vigtigt lige nu at kigge efter. om der mangler bolte på hjulene, eller om de sidder løst, opfordrer vicepolitiinspektør i Nordjyllands Politi Niels Kronborg.

Hans kollega på Fyn Per Lydiksen Laursen supplerer:

- Hvis man har hjulkapsler på, og kapslen er væk, skal man være opmærksom. Det samme gælder, hvis man har navkapsler - de vil typisk være beskidte - og så kan man se aftryk, hvis nogen har haft fat i dem, lyder det.

Er du kommet ud at køre og hører mærkelige lyde, så kør straks ind til siden og mærk, om bolte og hjul sidder løst. FDM anbefaler, at man i bilen har en momentnøgle, så man selv kan efterspænde boltene ved behov.

Vil man være helt sikker, er det bedste råd fra politiet at investere i fire såkaldte låsebolte og montere en i hvert hjul. Dem kræver det specialværktøj at løsne, og det har forbryderne næppe, lyder rationalet.

3. Hærværk eller uheld?

I forårsmånederne hvert år skifter tusindvis af bilister fra vinterdæk til sommerdæk. Nogle gør det selv, andre får det gjort hos mekanikeren. Uanset hvad, anbefaler Falck, at man efter 100 kilometer efterspænder hjulboltene.

Det glemmer mange, og derfor er foråret sæson for løse hjulbolte. Det bekræfter både Falck og Dansk Autohjælp. Højsæsonen for det er dog overstået for i år, siger Hans Beck, der er assistancefaglig leder i Falck.

- Vi har flest sager med løse bolte i april, og lidt ind i maj. Her i juni er det ikke længere sæson for det. Vagtcentralchef hos SOS Dansk Autohjælp Anette Bjørn Juncher har samme opfattelse:

- Der, hvor vi har flest udkald til efterspænding af hjulbolte, er i marts-april, når folk skifter til sommerdæk og omkring november.

Ifølge bilejernes organisation FDM er det usandsynligt, at samtlige af de mange anmeldelser om løse hjulbolte skyldes hærværk. Dog er antallet usædvanlig højt, og derfor må der nødvendigvis være tilfælde af livsfarligt hærværk imellem, lød det i sidste uge fra seniortekniker ved FDM Jørgen Jørgensen.

Hos politiet gør man, hvad man kan for at undersøge, om de anmeldelser, som kommer ind, skyldes en forbrydelse eller bolte, der ikke er blevet efterspændt.

- Det giver selvfølgelig en fejlmargen i tallene. For indimellem er der tilfælde, hvor boltene ikke er blevet spændt efter, siger viceinspektør i Nordjyllands Politi Niels Kronborg.

- Så er der omvendt tilfælde, hvor boltene er løsnet på flere biler i samme område i samme tidsrum. Der er der ingen tvivl om, at der er ond vilje bag.  

Tre ting, du skal vide om den uhyggelige trend

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce