Skoles værdier er kommet op på væggen: 490 elever har bidraget til maleri

Eleverne lægger sidste hånd på et stort vægmaleri i skolens aula. Kunstneren Ole Grøn fra Norsminde hjælper med at visualisere elevernes oplevelse af den gode skoledag. Foto: Michael Svenningsen

Skoles værdier er kommet op på væggen: 490 elever har bidraget til maleri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Løsning Skole har de sidste tre dage arbejdet med værdibegreberne respekt, engagement og trivsel og fremviste onsdag eftermiddag resultatet til forældre, bedsteforældre og venner.

Løsning: Respekt, engagement og trivsel er værdierne for fundamentet på Løsning Skole. Og ligesom moderne mobiltelefoner skal værdierne på skolen engang imellem opdateres. Den sidste opdatering var i 2004, da man på skolen vedtog det stærke værdigrundlag, som i daglig tale bliver omtalt som RET.

Nu er opdateringen så gennemført ved et åbent hus arrangement på skolen onsdag eftermiddag, da alle skolens nuværende 490 elever og kommende forældre og elever og bedsteforældre og venner fik mulighed for at se eleverne lægge hånd sidste hånd på et stort vægmaleri i skolens aula.

- Det er vigtigt at få synliggjort skolens værdier om respekt, engagement og trivsel i den gode skoledag, siger skoleleder Helle Vestergaard. Foto: Michael Svenningsen
- Det er vigtigt at få synliggjort skolens værdier om respekt, engagement og trivsel i den gode skoledag, siger skoleleder Helle Vestergaard. Foto: Michael Svenningsen

Vægmaleri med værdier

Alle skolens elever har hver især lavet en illustration om den gode skoledag. Dem har de så sendt til kunstneren Ole Grøn fra Norsminde, som har valgt et varieret udpluk af tegningerne og lavet det store vægmaleri, som skal være et synligt bevis på værdierne respekt, engagement og trivsel.

- Jeg har valgt ud fra mangfoldighed, og hvilke billeder som passer præcis ind i sammenhængen her. Jeg har ikke valgt billeder fra, fordi de ikke er gode, for der er også rigtig mange gode billeder, som ikke er kommet med her. Men det har været vigtigt at vise så stor mangfoldighed som muligt, siger Ole Grøn.

Skoleleder Helle Vestergaard og skolebestyrelsesformand René Jensen er enige om, at de tre værdier er en stor del af skolens DNA.

- Hedensted Kommune udøver værdibaseret ledelse, og det forpligter ud på skolerne i kommunen. Derfor vil vi her på skolen gerne gøre det tydeligt overfor eleverne og deres forældre, at vi har et godt læringsmiljø, og at vi alle indgår i et fællesskab overfor hinanden, siger Helle Vestergaard og René Jensen.

Også eleverne Magnus Lindstrøm Lundgaard Jensen og Johannes Skov Jacobsen fra 8.b. har taget skolens værdier til sig.

- Det er ikke kun her på skolen, vi vil gøre brug af værdierne, men også når vi er hjemme og sammen med vores venner. Det har været nogle spændende og anderledes skoledage. Vi har haft muligheden for at gå i dybden med værdierne. Vi har lært, at vi skal respektere hinanden, og selv blive respekteret og trives med hinanden. Det er vigtigt at tale ordentligt til hinanden og hjælpe hinanden, hvis der er nogen, som ikke har det godt, eller der noget galt, eller hvis bare nogen elever er anderledes end de fleste, siger Magnus og Johannes fra 8.b.

Det er ikke kun i skoletiden, at eleverne vil gøre brug af skolens værdibegreber. Også udenfor skolen vil de huske på værdierne og bruge dem i sammenhæng med venner og familie. Foto: Michael Svenningsen
Det er ikke kun i skoletiden, at eleverne vil gøre brug af skolens værdibegreber. Også udenfor skolen vil de huske på værdierne og bruge dem i sammenhæng med venner og familie. Foto: Michael Svenningsen
Sissel Darmann, Mette Holtum Madsen, Magnus Lindstrøm Lundgaard Jensen og Johannes Skov Jacobsen fra 8.b synes, det har været spændende at gå i dybden med RET og se, hvordan man kan bruge det både i og udenfor skolen. Foto: Michael Svenningsen
Sissel Darmann, Mette Holtum Madsen, Magnus Lindstrøm Lundgaard Jensen og Johannes Skov Jacobsen fra 8.b synes, det har været spændende at gå i dybden med RET og se, hvordan man kan bruge det både i og udenfor skolen. Foto: Michael Svenningsen
Løsning Skole har arbejdet med værdibegreberne RET. RET henviser til værdierne respekt, engagement og trivsel. Værdierne har været skolens fundament og pejlemærke siden 2004. Foto: Michael Svenningsen
Løsning Skole har arbejdet med værdibegreberne RET. RET henviser til værdierne respekt, engagement og trivsel. Værdierne har været skolens fundament og pejlemærke siden 2004. Foto: Michael Svenningsen
Eleverne lægger sidste hånd på et stort vægmaleri i skolens aula, som kunstner Ole Grøn har lavet på baggrund af elevernes egne tegninger. Foto: Michael Svenningsen
Eleverne lægger sidste hånd på et stort vægmaleri i skolens aula, som kunstner Ole Grøn har lavet på baggrund af elevernes egne tegninger. Foto: Michael Svenningsen
Løsning Skole har arbejdet med værdibegreberne RET. RET henviser til værdierne respekt, engagement og trivsel. Værdierne har været skolens fundament og pejlemærke siden 2004. Foto: Michael Svenningsen
Løsning Skole har arbejdet med værdibegreberne RET. RET henviser til værdierne respekt, engagement og trivsel. Værdierne har været skolens fundament og pejlemærke siden 2004. Foto: Michael Svenningsen
Mathilde Dalgas Petersen og Troja Rybak fra 5.b har arbejdet med First LEGO League som en del af den gode skoledag og RET. Foto: Michael Svenningsen
Mathilde Dalgas Petersen og Troja Rybak fra 5.b har arbejdet med First LEGO League som en del af den gode skoledag og RET. Foto: Michael Svenningsen
Kunstner Ole Grøn fra Norsminde har hjulpet med at visualisere elevernes oplevelse af den gode skoledag. Foto: Michael Svenningsen
Kunstner Ole Grøn fra Norsminde har hjulpet med at visualisere elevernes oplevelse af den gode skoledag. Foto: Michael Svenningsen
Løsning Skole har arbejdet med værdibegreberne RET. RET henviser til værdierne respekt, engagement og trivsel. Værdierne har været skolens fundament og pejlemærke siden 2004. Foto: Michael Svenningsen
Løsning Skole har arbejdet med værdibegreberne RET. RET henviser til værdierne respekt, engagement og trivsel. Værdierne har været skolens fundament og pejlemærke siden 2004. Foto: Michael Svenningsen

Skoles værdier er kommet op på væggen: 490 elever har bidraget til maleri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce