Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ny kampagne fra politiet skal få flere til at anmelde voldtægt

Skærmbillede fra anmeldvoldtaegt.dk

Ny kampagne fra politiet skal få flere til at anmelde voldtægt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For mange holder sig fra at gå til politiet, selv om de har været udsat for voldtægt. Ny kampagne rettet primært mod unge skal få flere til at søge hjælp.

Horsens: Selvom det startede godt, kan det stadig være voldtægt.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Rigspolitiet, der har iværksat en ny kampagne rettet mod folk, der har været udsat for voldtægt.

Undersøgelser viser, at kun ca. hver fjerde voldtægt bliver anmeldt til politiet, som det er i dag. Kender ofret gerningsmanden i forvejen, er tallet endnu lavere. Det lave antal anmeldelser skyldes f.eks. en følelse af skyld og skam, hensyn til gerningsmanden, eller tvivl om, hvorvidt det nytter noget at anmelde.

Politiet starter derfor en kampagne, som sætter fokus på, at de fleste voldtægter begås af en person, som ofret kender, og at det er normalt som offer at være i tvivl om, hvorvidt man ønsker at gå til politiet. Kampagnen fortæller ofrene, at selv om de som udgangspunkt måske frivilligt er gået ind i forløbet, der leder op til et overgreb, og at overgrebet er foretaget af én, de kender, så kan det stadig være en kriminel handling.

- Voldtægt er en meget alvorlig forbrydelse, og vi har derfor et stærkt ønske om, at ofrene anmelder det til os. Vi ved, at tvivl og usikkerhed rammer mange ofre efter et overgreb, men vi ønsker, at de kommer til os, så vi kan hjælpe dem, siger Michael Kjeldgaard, der er politiinspektør i Nationalt Efterforskningscenter i Rigspolitiet.

Stor uenighed om straffen: Anklageren vil have denne dom over 72-årig voldtægtstiltalt fra Horsens

Kampagne primært på sociale medier

Politiet har siden 2016 iværksat en række initiativer med henblik på at styrke behandlingen af voldtægtssager. Herunder nye retningslinjer, uddannelse i en ny afhøringsmodel, dialog med interne og eksterne eksperter mv.

Kampagnen ligger i forlængelse af de mange initiativer og er med til at understøtte politiets indsats på voldtægtsområdet, skriver Rigspolitiet. Den er rettet mod en ung målgruppe og vil primært køre på sociale medier som Facebook, Instagram og YouTube med link til kampagnesiden.