Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nej til drive in-restaurant og 22 meter højt skilt ved E45


Nej til drive in-restaurant og 22 meter højt skilt ved E45

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MT Højgaard får afslag til at bygge en drive-in restaurant og tankstation med et 22 meter højt skilt ved motorvejen i Vrold.

SKANDERBORG: Entreprenørfirmaet MT Højgaard, der ejer et stort areal ved motorvejen ved Vrold ved Skanderborg, har ønsket at bygge en drive in-restaurant samt en servicestation med vaskehal og i den forbindelse rejse et 22 meter højt reklameskilt.

I den gældende lokalplan for det 14 hektar store område, kaldet Vestermose, er der i dag mulighed for at bygge 43.500 etagemeter kontor- og servicebygninger. Byggeriet af en tankstation og en drive-in restaurant ligger ikke indenfor muligheden og vil derfor kræve, at der laves en ny lokalplan.

Men det vil et enigt miljø- og planudvalg i Skanderborg Kommune ikke være med til på nuværende tidspunkt.

En tankstation og en drive in-restaurant er en mulighed inden for den overordnede kommuneplan. Men en ændring af lokalplanen til MT Højgaards ønsker for direkte motorvejsrelaterede virksomheder rummer nogle dilemmaer.

Forvaltningen vurderer, at et 22 meter højt skilt vil være synligt og dominerende for det omgivende landskab og ikke kun for motorvejen. Samtidig vil det være en udfordring af finde balancen mellem hensynet til de særlige landskabelige interesser og virksomheders interesse i at være synlige fra motorvejen i en ny lokalplan.

Rystet efter nej til kæmpeskilt og drive in-restaurant
Vejudgifter
Skanderborg Kommunes udgifter til etablering af de sydvendte ramper ved Vroldvej er 15,3 mio. kr..Udgifter til omlægning og trafiksikring af Vroldvej er 5,550 mio. kr..

I alt 20,850 mio. kr..

Delt mening om højt skilt

Men miljø- og planudvalget kom aldrig så langt. Udvalget tog slet ikke stilling til skiltet, men vedtog i stedet at afvise ønsket en ny lokalplan på nuværende tidspunkt.

- Vi mener, det er for tidligt at begynde at lave en ny lokalplan for et område, før man har givet den nuværende lokalplan, som der er brugt mange kræfter på at lave, en chance. Nu bygger Vejdirektoratet og kommunen motorvejskrydset ud, så der kommer ramper i alle fire retninger. Og kommunen bruger en masse penge på at indrette Vroldvej bedre - primært fordi motorvejskrydset kan medføre øget trafik. Begge dele sker i høj grad for at hjælpe erhvervsområdet i gang. Var det ikke for det, havde vi nok ikke lavet så store tiltag, siger Claus Leick (SF), formand for udvalget.

- I forhold til motorvejen, er der både en restaurant og en tankstation i motorvejskryds tæt på både før og efter krydset ved Vrold. Skulle det virkelig være nødvendigt også her. Og kan en drive in-restaurant her så kun overleve, hvis der kom et kæmpe, højt skilt op, siger Claus Leick.

Han vil personligt ikke være med til at godkende et 22 meter højt skilt placeret i motorvejsbyggelinjen. Et skilt, som Vejdirektoratet i givet fald også skulle godkende.

- Der ville jeg sige nej, men det er der lidt forskellige holdninger til i udvalget. Men det er heller ikke på grund af skiltet, vi siger nej, siger han.

Pænt og harmonisk

Resultatet er, at der hverken kan bygges en tankstation, en vaskehal eller en drive in-restaurant.

- Men der kan bygges pæne erhvervsbygninger til kontor og serviceerhverv, eventuelt et hotel, som samlet giver et pænt og harmonisk indtryk ved indkørslen til Skanderborg fra Vroldvej, siger Claus Leick.

Udvalget har dog tilføjet formuleringen 'på nuværende tidspunkt' til afslaget. Claus Leick oplyser, at udvalget dermed signalerer, at man er parat til at se på sagen igen, hvis det i løbet af nogle år ikke lykkes at få gang i udbygning af erhvervsområdet.

MT Højgaard havde ønsket, at sagsbehandlingen gik så hurtigt, så byggetilladelsen blev behandlet samtidig med, der blev lavet en ny lokalplan. Så begge dele kunne være færdig samtidig. Ifølge planen i december 2017. Nu må firmaet nøjes med den eksisterende lokalplan.