Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Her ser vi på kroppen med milde øjne

Det kan være grænseoverskridende med en personlig træner, som konstant kigger, rører og retter, men den barriere var Line Stengel ude over, inden hun begyndte at træne hos Matilde Dresler (t.h.). Samtidig hjælper det, at der i træningen er fokus på de ting, kroppen godt kan. Foto: Louise Koustrup.

- Her ser vi på kroppen med milde øjne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I flere år arbejdede Line Stengel målrettet på at blive professionel danser, og hun har derfor været vant til at træne meget. Men to graviditeter, fødsler og en skade havde gjort hende ude af stand til at træne fysisk hårdt, som hun gerne ville

Pilates
Træningsmetoden pilates er opkaldt efter ophavsmanden Joseph Hubertus Pilates. Han blev født i Tyskland i 1880 og var meget syg som barn. Som led i et kurere sig selv, eksperimenterede han med forskellige måder at styrke sin krop og sit sind på. Han var optaget af både kampsport, gymnastik, yoga og meditation.Under 1. verdenskrig stod han i spidsen for et træningsprogram for en gruppe indsatte i en engelsk interneringslejr, og det viste sig, at de, der fulgte hans program, gik udenom influenzeepidemien.

I 1962 rejste han til USA, hvor han sammen med sin dengang kommende kone åbnede studie i samme bygning som New York City Ballet. De begyndte at undervise efter Joseph Pilates' metode, der blev meget populær blandt dansere.

Metoden indeholdt både øvelser med og uden udstyr, og Joseph Pilates udviklede en række forskellige redskaber, deriblandt reformeren.

I dag er pilates-træningen meget populær blandt boksere, dansere, elitesportsudøvere men i høj grad også blandt helt almindelige mennesker.

Line Stengels åndedræt fylder træningssalen.

- Træk vejret ind. Og pust ud. Træk vejret ind.

Med kropsholdning som en standhaftig tinsoldat knokler hun på reformeren. Et træningsredskab, der måske nok er relativt nyt i Danmark, men som har historie tilbage til tiden under 1. verdenskrig, hvor Joseph Hubertus Pilates trænede indsatte i en engelsk interneringslejr blandt andet ved hjælp af fjedre fra sygehussenge.

- Pust ud. Og træk vejret ind.

Personlig træner Matilde Dresler træder op i maskinen. Placerer sig, hvor det kan lade sig gøre og bevæger sig hele tiden rundt. Korrigerer. Går tæt på. Og taler hele tiden til Line Stengel med en blid, motiverende stemme. Om vejrtrækning, kropsholdning og hver enkelt øvelse.

Line Stengel arbejder med armene. Og kun dem. Sådan ser det i hvert fald ud, men udtrykket lyver. For selv om resten af kroppen er fuldstændig rolig, så er masser af andre muskelgrupper i fuld aktivitet.

- Udgangspositionen og grundstammen er det allervigtigste, og så træner man hele kroppen derfra. Kodeordet er holdning, forklarer Matilde Dresler.

Kroppen skulle samles

Her er ingen hage, der flyver frem og tilbage, fordi hele kroppen forsøger at kompensere for manglende styrke. Ingen brystkasse, der desperat pisker frem og tilbage for at hjælpe de stakkels arme. Kun et koncentreret fokus på at udføre øvelsen korrekt og en stemning af at styrke kroppen på en nænsom måde.

Præcist dét havde Line Stengel brug for, da hun en aften for nogle måneder siden faldt over Matilde Dresler Studio, mens hun ellers bevidstløst scrollede sig gennem Facebook i stedet for at tage opvasken.

Som tidligere danser har hun været vant til store mængder daglig træning, men to hårde graviditeter, fødslerne og en skade havde efterhånden sat sig dybe spor. Løsningen blev pilates, en træningsform, der både kan bruges som en form for fitness og til at træne eller genoptræne i forbindelse med skader.

- Jeg havde brug for at få samlet min krop igen, og jeg savnede dansetræningen. Dén er det her et godt link til. Her arbejder vi med de samme principper, og jeg føler mig som en gammel cirkushest, der er tilbage i manegen. Jeg laver ting, som ligger dybt inde i min krop, men som alligevel er godt gemt, siger 37-årige Line Stengel, der stoppede med at danse på højt plan, da hun i 2009 gik i gang med jordemoderuddannelsen.

Nu arbejder hun på OUH i Svendborg, og de mange uhensigtsmæssige arbejdsstillinger har været medvirkende til, at det har været vigtigt for hende at genvinde en del af sin gamle styrke.

Mærker stor forskel

Matilde Dresler retter lidt på fjedrene i reformeren. Det er dem, der afgør øvelsens sværhedsgrad, og maskinens mulighed for at træne stabilitet og indre styrke uden at ende med store, pumpede muskler har tiltrukket mange dansere og modeller gennem årene, men det er kun nogle måneder siden, Line Stengel første gang satte sig i maskinen. Inden da han hun prøvet stort set alt og som regel med et stort fokus på den skade, der gav hende smerter i ryg og bækken.

- For mig har det handlet meget om at komme over det punkt, hvor jeg er stærk nok til at dyrke det, jeg gerne vil. De andre træningsformer, jeg har prøvet, har enten været for hårde eller for kedelige. Her er reformeren vildt god. Den kan gøre mig stærk, uden at den belaster kroppen. Virkningen af at træne hele kroppen er ikke ny viden for mig, men det har alligevel været en øjenåbner for mig. Jeg har været meget fokuseret på det område, hvor jeg har været skadet, så alt har været med det i fokus. Og det har været en kæmpe lettelse at bruge mine arme, som ikke fejler noget, og opdage, at det også er godt for det område, hvor jeg har problemer. Det har været en øjenåbner for mig, hvor meget tingene hænger sammen, siger Line Stengel.

Som tidligere elev på Copenhagen Contemporary Dance School og Bewegungs-Art Freiburg i Tyskland har Line Stengel været vant til en rank kropsholdning og en stærk fornemmelse af sin egen krop. Men i løbet af sine to graviditeter og barsler var hun blevet mere mor-sammenkrøllet, end hun havde forestillet sig.

Line Stengel krummer sig sammen i en stilling, så man næsten kan se et spædbarn ligge i armene på hende. Men man behøver langt fra være nybagt mor for at få pukkelryg, krum nakke eller andre uhensigsmæssige kropsholdninger. Alene stillesiddende arbejde og et eskalerende Ipad- og smartphoneforbrug er en trussel for folke-holdningen. Måske er det derfor, pilates-træningen er blevet populær blandt helt almindelige mennesker.

Line Stengel retter sig op. Fortiden som danser stråler fra brystkassen og det perfekt placerede hoved. Selv om hun har været vant til at stå på dansescener foran publikum i lignende positurer, føler hun det en smule overdrevent.

- Men kropsbevidstheden og holdningsarbejdet har givet mig vildt meget, og jeg tager det i høj grad med mig ud af studiet. Jeg bruger det hele tiden, og det betyder meget i mit arbejde, hvordan man er placeret, fordi man står i uhensigtsmæssige stillinger i lang tid. Jeg kan mærke stor forskel, fra jeg begyndte at træne her, siger Line Stengel.

Med milde øjne

- Pust ud. Og træk vejret ind.

Line Stengel valgte et forløb med personlig træning for hele tiden at blive korrigeret og dermed sikre sig de bedste muligheder for at træne rigtigt. Og korrektionerne kommer hele tiden.

Her er ingen "gi' mig 10"-testosteron i luften. Men konstante påmindelser om at mærke sin krop og dens måde at arbejde på. Matilde Dresler kommer tæt på. Nogle gange prikker hun med en finger i ribbene. Ikke for at måle fedtprocent men som en konstant påmindelse om at spænde de rigtige steder. Andre gange går hun helt tæt på, selv om Line Stengel ligger med benene langt ud til hver sin side eller står med bagdelen i vejret.

- Jeg er ude over den barriere, at en anden skulle kigge på min krop og rette på mig. Og så ser Matilde med milde øjne på kroppen. Jeg har været vant til, at man fokuserer på det, kroppen ikke kan, og dens problemer. Her er man glad for sin krop og det, den kan. Det føles rigtigt godt, siger Line Stengel.