Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvordan er fortrydelsesretten i netbutikker?


Hvordan er fortrydelsesretten i netbutikker?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

brevkasse - Hej brevkasse.

Jeg har en netbutik, og jeg skal til at gøre klar til det kommende julesalg.

I den forbindelse vil jeg gerne vide, hvordan det står til med reglerne om udvidet fortrydelsesret for forbrugerne, og hvad skal jeg som virksomhed være opmærksom på, hvis jeg gerne vil give sådan en udvidet fortrydelsesret?

Svar:

Salg af varer gennem en netbutik er såkaldt fjernsalg. Hovedreglen er her, at kunden har en fortrydelsesret på 14 dage, uden at kunden skal give nogen begrundelse.

Denne fortrydelsesret gælder også, selvom kunden har prøvet varen og pakket den ud af emballagen, men strækkes dog ikke så langt til, at man f.eks. kan have et stykke tøj på til en fest og så fortryde købet efterfølgende.

Som du selv nævner, kan sælgeren også frivilligt give kunden en længere fortrydelsesfrist. Reglen for fortrydelsesretten er her, at hvis kunden skal kunne returnere varen og få pengene tilbage efter 14 dage, så har sælgeren ret til at fastsætte visse betingelser, såsom at varen skal være i original emballage og/eller fremstå som ubrugt.

Det er i denne forbindelse vigtigt, at man som sælger er opmærksom på, at fortrydelsesretten, dens vilkår, og hvordan den benyttes, fremgår tydeligt af netbutikken, så kunden er opmærksom på dette inden salget.

Helt konkret skal fortrydelsesretten fremgå af en ordrebekræftelse, en følgeseddel, eller på et andet varigt medium, som køberen har fået udleveret i forbindelse med salget, f.eks. et brev eller en e-mail. Du skal også give kunden adgang til en standardblanket til brug for fortrydelsesretten.

Hvis kunden desuden ikke gøres opmærksom på sin almindelige fortrydelsesret, så udvides denne med op til 1 år og 14 dage, eller op til 14 dage efter det tidspunkt, hvor kunden er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten, hvis dette er sket inden for det første år.

Du skal dog være opmærksom på, at fortrydelsesretten ikke gælder ved alle varetyper. Den gælder således ikke ved køb af flybilletter, pakkerejser, billetter til kulturarrangementer og ved levering af levnedsmidler og andre varer til husholdningen.

Der er heller ingen almindelig fortrydelsesret ved specialfremstillede varer, eller ved dvd'er, cd'er eller software, når forseglingen er brudt.

Sælger du således en af disse typer varer, har du ingen pligt til at modtage solgte varer og betale købesummen tilbage, hverken før eller efter 14 dages fristen.