Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Film: Krigsforbrydelser i flere dimensioner

Det fysiske møder på fornem vis det digitale i Luc Bessons nye film. Her Dane DeHaan and Cara Delevignge. Foto: UIP

Film: Krigsforbrydelser i flere dimensioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I hænderne på franske Luc Besson er tegneserierne om rum og tidsagenterne Linda og Valentin forvandlet til et visuelt sprudlende eventyr med en smule samtidskritisk tyngde og rigeligt af sidespor. Det er rendyrket Besson.

Hvorfor skal det hele være så kedeligt? I 80'erne blev cinema du look den tendens, der for alvor gjorde op med realismen og det trivielle i fransk film. Nu var æstetikken og filmens visuelle gennemslagskraft i højsædet. Det var flintrende ligegyldigt, hvad hovedpersonen havde fået til morgenmad eller hvad hans mor hed. Med mindre det så fedt ud.

En af tendensens hovedaktører var og er Luc Besson, der siden gennembruddene med "Nikita" og "Subway" har leveret filmfabler, som synes at placere sig et sted mellem verdener. Mellem vores egen virkelighed og filmskaberens rablende fantasi. Konstant med et løst, næsvist tag på handlingen, der gennem karrieren har måtte vige for den visuelle udfoldelse, fortællelyst med afsæt i det fantastiske og den umiskendelige evne til at rulle ud af mærkværdige sidespor.

Derfor kommer det ikke som den store overraskelse, at Besson er den perfekte mand ved roret af en filmatisering af tegneren Jean-Claude Mezieres og forfatteren Pierre Christins elskede science fiction-tegneserier om agenterne "Linda og Valentin". Som de hedder på dansk. I min optik har seriens virkelige styrke altid været den levende, organiske streg et sted mellem sci-fi og fantasy og evnen til at fusionere retroagtig rumkapløbsæstetik med noget vildt fabulerende fra tusindvis af fremmede verdener, og det er her, at Bessons evne til at have fokus på den stilmæssige frodighed frem for handlingsbåren jordnærhed kommer til sin ret. Besson har simpelthen plukket de visuelle elementer fra serien, han har syntes om og gjort dem til sine egne i en original historie, der dog smager umiskendeligt af klassisk "Linda og Valentin".

 

Ugerninger kommer for dagen

Mennesket har fået fodfæste i rummet. Harmonisk ser det ud, da den føderale rumstation som en gigantisk planet, hjemsted for tusinder af planeters racer, svæver ud i rummet. Som et enormt spejl på vores egen klode. Men noget er fejet ind under gulvtæppet. Krigsforbrydelser og konflikter holdes hemmelige for at opretholde illusionen af balance og harmoni i føderationen. En af disse konflikter har udslettet en race af primitive stammevæsner fra planeten Mül, og 30 år senere modtager agent Valerian i sine drømme billeder fra planetens undergang.

Drømmebeskederne får selvsagt betydning for optakten til en ny konflikt, da han og agent Laureline sendes på en farlig mission i en virtuel markedspladsdimension for at redde et sidste væsen af sin art fra skrupelløse sortbørsmæglere.

Herefter går det hæsblæsende gennem tid og rum, mens Besson frygtløst navigerer "Valerian and the City of a Thousand Planets" løst gennem utallige eksotiske miljøer, actionsætstykker og herlige væsner fra Mezieres og Christins farverige fantasi.

Kunne historien have været strammere? Uden tvivl. Men så havde det jo ikke været Besson. En Besson der i øvrigt ubesværet formår at instruere sine skuespillere, så de helt fantastisk smelter sammen med de mange dimensioner og virkeligheder, de konstant tumler ind og ud af.

Sjældent har jeg set det fysiske møde det digitale og kunstige så overbevisende som i den verden, Besson og effektfolkene bag filmen ruller ud. Her favner det digitale og det fysiske virkelig hinanden i en helt vild hyperkunstighed og formår at give mødet mellem det ægte og uægte en engagerende nærhed, som kun en auteur med brændende fornemmelse for fantastiske virkeligheder kan mestre.

 

 

"Valerian and the City of a Thousand Planets"

Science fiction, fransk, 137 minutter, tilladt over 11 år