Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


To skoler: Nej tak til ekstra midler

To skoler i Ikast-Brande Kommune har sagt nej til at være en del af et projekt for løst af de fagligt svageste elever. Politisk udvalg bakker op om beslutningen. Arkivfoto

To skoler: Nej tak til ekstra midler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To skoler i Ikast-Brande Kommune har fravalgt muligheden for at få tilført ekstra penge til at løfte de fagligt svageste elever. Udvalg bakker op om beslutningen.

Ikast-Brande: 121 folkeskoler med en stor andel af elever, der får under karakteren 4 i 9.-klasseprøverne i dansk og matematik, fik i april tilbud om at blive en del af regeringens skolepulje til at løfte fagligt svage elever i folkeskolen. To skoler i kommunen har sagt nej tak.

Puljen på 500 millioner bliver udmøntet over tre år og udbetales til skoler over hele Danmark, men bliver først udbetalt, såfremt det faglige niveau formås at blive løftet hos udskolingens fagligt svageste elever.

- Det har været en seriøs diskussion med gode argumenter, og det er ene og alene deres beslutning, som jeg bakker op omkring. Jeg kan godt forstå, at man er lidt forsigtig med at bruge af skolens midler, når man ikke er garanteret en del af puljen, lyder det fra Simon Vanggaard (DF), formand for børne- og undervisningsudvalget i Ikast-Brande Kommune.

 

Jeg kan godt forstå, at man er lidt forsigtig med at bruge af skolens midler, når man ikke er garanteret en del af puljen.
Simon Vanggaard (DF), formand for børne- og undervisningsudvalget i Ikast-Brande Kommune.

Allerede i fokus

De to skoler i kommunen begrunder deres fravalg med, at der på begge skoler i forvejen er fokus på at arbejde med alle elevers faglige fremgang - også de fagligt svagestes positive udvikling. Der er dermed allerede et arbejde i gang, som skal sikre det faglige løft for målgruppen i regeringens initiativ. Det er skolernes klare vurdering, at de strategier og indsatser, der er arbejdes med, kommer til at gøre den forskel, der ønskes for alle elever, nemlig at alle skal blive så dygtige, som de kan - men det er ikke sikkert, at karakteren 4 er opnåelig for alle.

- Jeg kan godt blive bekymret for, om skoler vil begynde at spekulere i, hvem der skal gå til eksamen. Hvis nu en elev ligger til at få under 4, om man så vil lade være med at sende pågældende til eksamen for at undgå, at det fælles niveau trækkes ned, siger Simon Vanggaard, der kan fortælle, at hele børne- og undervisningsudvalget støttede op omkring skolernes beslutning.

 

En tidligere indsats

Desuden er timingen i forhold til at skulle igangsætte nye initiativer ikke hensigtsmæssig. For Præstelundskolens vedkommende på grund af udfordringerne med de fysiske rammer grundet skimmelsvamp, for Østre Skoles vedkommende på grund af de kommende ændringer af skolestrukturen i Ikast by og deraf følgende nye klasser, nye lærer- og pædagogteams, matrikeldelt skole og byggeri. Simon Vanggaard har generelt ikke stor forståelse for projektet, hvor de fagligt svageste elever skal løftes.

- Jeg synes, man skulle investere mere i for eksempel indskolingen - det ville være her, man virkelig kunne rykke noget med hensyn til det faglige niveau.

Selvom Østre Skole og Præstelundskolen har takket nej til at deltage i projektet, garanterer de, at de ligesom resten af folkeskolerne i Ikast-Brande Kommune, fortsat vil udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.