Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jysk Fynske Medier køber og sælger ugeaviser

- Det vil blive en samlet vurdering af økonomi og vores publicistiske ambitioner, som afgør, om vi skal beholde to ugeaviser i ét område, siger administrerende direktør for Jysk Fynske Medier Jesper Rosener. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Jysk Fynske Medier køber og sælger ugeaviser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der bliver oprettet et fælles selskab til at drive ugeaviser i både Horsens, Vejle, Fredericia og oplandsbyerne. Det skal ske i samarbejde med Politikens Lokalaviser.

Horsens: Jysk Fynske Medier har med virkning fra 15. juni 2017 købt syv ugeaviser af Politikens Lokalaviser, solgt syv andre ugeaviser til Politikens lokalaviser og endelig dannet et fælles ugeavisselskab med Politikens Lokalaviser, som også omfatter syv ugeaviser.

De syv ugeaviser, JFM køber, er udgaverne af Lokalavisen i Kolding, Haderslev, Aabenraa, Sønderborg, Esbjerg, Varde og Odense. De syv ugeaviser, Jysk Fynske Medier sælger til Politikens Lokalaviser, er Århus Onsdag, Ebeltoft Folketidende, Uge-Bladet Skanderborg, FavrskovAvisen, Grenaa Bladet, Folkebladet Djursland og DjurslandPosten.

I det østjyske område danner de to virksomheder et fælles selskab, som skal drive ugeaviser i området fra Odder i nord til Fredericia i syd. Jysk Fynske Medier ejer 80 og Politikens Lokalaviser 20 procent af det fælles selskab. I dette område udgiver Jysk Fynske Medier Odder Avis, Horsens Posten, Onsdagsavisen, Ugeavisen Vejle, ElboBladet, Trekantens Folkeblad og Hedensted Juelsminde Avis.

Konkurrenterne er Google og Facebook

- Ugeaviserne er vores største og vigtigste annoncemarked, men det er under hårdt pres fra udenlandske konkurrenter som Google og Facebook. Derfor er det nødvendigt, at vi nu styrker os i vores kerneområder, så vi kan koncentrere os om at bekæmpe de virkelige konkurrenter.

- Denne handel er en afgørende forudsætning for, at vi fortsat kan leve op til vores publicistiske ambitioner om at spille en vigtig rolle for demokrati og sammenhængskraft i vores lokalområder med både ugeaviser, dagblade, nyhedssites og vores øvrige medier. Ambitioner, vores konkurrenter ikke deler, siger Jysk Fynske Mediers administrerende direktør, Jesper Rosener.

Han oplyser, at Jysk Fynske Medier hurtigt vil vurdere situationen i alle de områder, hvor koncernen nu ejer to ugeaviser.

- Det vil blive en samlet vurdering af økonomi og vores publicistiske ambitioner, som afgør, om vi skal beholde to ugeaviser i ét område. En vurdering af den publicistiske værdi af to udgivelser er afgørende, men finder vi områder, hvor en eller begge vores ugeaviser giver underskud, vil vi reagere hurtigt, for at vores ugeavisdrift skal være rentabel, siger Jesper Rosener.