Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bruce kostede Horsens & Friends otte millioner kroner

Bruce Springsteen spillede foran 30.000 publikummer på Casa Arena Horsens. Foto: Mads Hansen

Bruce kostede Horsens & Friends otte millioner kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

HORSENS - Bruce Springsteen er en dyr herre at hente til byen.

Horsens & Friends måtte lægge små otte mio. kr. oven i indtægterne fra billetsalg og salg af øl mv. for at få regnskabet til at hænge sammen.

Dermed røg ikke kun de godt fem mio. kr., det lokale selskab årligt modtager fra de knap 90 medlemmer af sponsorklubben Horsens & Friends. Også overskuddet fra andre arrangementer gik ind.

Den nærmere økonomi i koncerten holder direktør Frank Panduro - som det er kutyme i branchen - for sig selv, men et kig på nettet kan fortælle noget om, hvorfor Horsens & Friends måtte mere end tømme sponsorkassen.

I det store internet-leksikon Wikipedia har Springsteens "The River Tour 2016" sit eget opslag med bl.a. tilskuertal og brutto-indtægter fra billetsalget.

Med "kun" 29,423 tilskuere på Casa Arena Horsens blev det en af den europæiske turnes mere intime koncerter, og det kan tydeligt aflæses i billetindtægterne, der ifølge Wikipedia endte på 19,8 mio. kr.
Horsens & Friends: Her er vores økonomiske mål for 2020

Det dobbelte af Horsens

Til sammenligning spillede Bruce Springsteen fire dage før for 56.369 tilskuere i Rom - med 35,6 mio. kr. i brutto-billetsalg.

Tre dage senere nåede det amerikanske hold til Ullevi stadion i Göteborg og spillede for 64.622 tilskuere. Det lagde 34,2 mio. kr. i kassen.

I Parken i København, hvor Bruce Springsteen 22. juni spillede turneens første danske koncert, lyttede 50.178 med. Det betød 33,4 mio. kr. i billetindtægter - eller i såvel Rom som Göteborg og København tæt på det dobbelte af Horsens.

Tal, der giver et fingerpeg om, hvorfor Horsens & Friends måtte sende de lokale sponsorer på banen.

Og lægger man billetindtægterne fra Horsens sammen med Horsens & Friends otte mio. kr., ender man på ca. 28 mio. kr. og dermed en antydning af, hvad en koncert med Bruce Springsteen koster.

Voldsomme priser for de store navne

Wikipedia-tallene afspejler også, at på det europæiske koncert-marked er priserne for de store navne sparket voldsom opad.

For da Bruce Springsteen og The E Street Band i januar, februar og marts turnerede i USA, skete det til koncertsale med typisk 12.000-18.000 tilskuere.

I St. Louis i Missouri lå tilskuertallet helt nede på 9965 og billetindtægterne på blot ni mio. kr.

Så sammenlignet med Horsens skulle de amerikanske arrangører stort set alle have lagt adskillige sponsor-millioner på bordet, og det er næppe sket.