{nocache:c9a8627c868542f51c2accbb5f73a930#0}

Afgående skoleleder: Frafald på årgange kan aflæses i det samlede resultat

Det bliver nemmere for Erik Mønster at være synlig på sin nye arbejdsplads. Her er der kun to personalerum - på Horsens Byskole er der syv fordelt på flere adresser. Arkivfoto

Afgående skoleleder: Frafald på årgange kan aflæses i det samlede resultat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erik Mønster, afgående skoleleder på Horsens Byskole, kalder det afgørende for skolen at fastholde elever. Frafald på årgange afspejles nemlig i dårligere karaktergennemsnit, fordi det mange gange er elever, der kan være med til at løfte skole

Horsens: Erik Mønster, som i godt fem år har været skoleleder på Horsens Byskole, kalder beslutningen om at søge nyt job som leder af Vestskolen i Odder et tilvalg af opgaven i Odder og ikke et fravalg af Horsens Byskole.

- Jeg har været glad for at møde på arbejde på Horsens Byskole hver eneste dag. Og jeg har aldrig haft et job, hvor det giver så meget mening at gå på arbejde hver dag. Det har jeg gjort sammen med et dediceret personale og ledelse, lyder det fra Erik Mønster, som begynder i sit nye job i Odder 1. maj.

Han er godt tilfreds med den udvikling, han har stået i spidsen for samtidig med, at der er sket store ændringer på skoleområdet i perioden: Konflikt, skolereform, nye arbejdstider, målstyret læring og byggeri på alle matrikler, har hørt til rammen for arbejdet.

- Jeg er stolt af måden, folk går til opgaven på, og det er ikke alle opgaver, der er lige nemme.

Midtbyens store skole skal have ny leder

Afgørende at holde fast i elever

Sidste år blev der lavet en særlig helhedsplan for skolen, efter at skolen to år i træk havde for få elever, der var i gang med en ungdomsuddannelse 15 måneder efter, de var gået ud af 9. klasse. Tallet var under 70 pct. og levede derfor ikke op til kvalitetskravene fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som fører tilsyn med alle landets folkeskoler.

- Yderligere sparring fra forvaltningen har kvalificeret arbejdet, og det har været en ok proces.

Han spår, at der også fremover vil være udsving i, hvordan årgangene klarer sig på karakterskalaen. Og her er det afgørende, hvor god skolen er til at fastholde eleverne.

- Jo dårligere vi har været til at holde på eleverne på en årgang, jo dårligere har årgangene klaret sig. Vi oplever også, at nogle forældre vælger os fra til fordel for en privatskole - selv om de egentlig er glade for os. Men har eleven fået en plads, så bliver eleven flyttet. Og det er oftere elever, der kunne være med til at løfte skolen, siger Erik Mønster.

Det har været svært at rokke ved, men har bl.a. affødt et arbejde med begrebet forældretryghed.

Vil ikke savne køen

Jobskiftet er også en erkendelse af, at vil han prøve at stå i spisen for noget andet, siger fødselsdatoen, at tiden er inde. Erik Mønster er 55 år.

På spørgsmålet om der er noget, han er glad for at slippe for, lyder svaret efter en kort pause.

- Det er da lige tanken om køen på motorvejen, når der kommer vejarbejde i forbindelse med, at motorvejen skal udvides. Det kommer jeg bestemt ikke til at savne, siger skolelederen, der bor i Aarhus.

Ellers begrunder han ønsket om at søge nyt job med, at han er typen, der kan lide at sætte nye projekter i søen. Ligesom han har gjort i det arbejde, han har stået i spidsen for på Horsens Byskole, som er en sammenlægning af Søndermarkskolen, Midtbyskolen og Slotsskolen.

Nemmere at være synlig

Nu skal han stå i spidsen for en sammenlægning af to skoler og kan bruge erfaringen fra Horsens.

Han ser fordele ved at komme til en mindre kommune, som med den nye skolestruktur kommer til at bestå af tre skoler. Og på Vestskolen bliver det nemmere at være synlig.

- I Odder er det to skoler, der samles under én ledelse, og der er to personalerum. I Horsens er det tre skoler med syv personalerum. Det kommer til at gøre en væsentlig forskel i forhold til at være en synlig leder for alle ansatte.

Og med bare tre skoler i i Odder Kommune bliver det nemmere at samles med skoleforvaltningen for at lave en overordnet strategi på skoleområdet.