Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Toppolitiker trækker i bremsen: Drop besparelserne på busserne nu

Hvis det går, som næstformanden i regionen ønsker, kan buspassagererne ånde lettet op i første omgang, da der ikke vil bliver skåret i de regionale busruter næste år som varslet. Foto: Palle Herløv

Toppolitiker trækker i bremsen: Drop besparelserne på busserne nu

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Næstformand i Region Midtjylland Anders Kühnau (S) trækker i bremsen og vil i første omgang droppe nedskæringer på busser. Der skal analyseres og lægges en ny plan i samarbejde med kommunerne. Venstre efterlyser en ny start.

HORSENS: Anders Kühnau (S), næstformand i regionsrådet, vil i første omgang droppe de udmeldte besparelser på de regionale busser, som skulle træde i kraft 1. juli 2018.

- Jeg har lyttet til kommunerne og anerkender, at vi skal have tid til i samarbejde med kommunerne at kigge på området og lægge en plan, siger Anders Kühnau.

De udmeldte årlige besparelser på 35 mio. kr. er blevet mødt af massive protester fra borgere og kommunale politikere.

- Jeg har lyttet til kommunerne og deres bekymringer i forhold til besparelserne på den kollektive trafik. Kommunerne er så langt henne i budgetlægningen, at det er svært at indarbejde, at de skal gå ind og overtage nogle af ruterne. Lukker vi nogle af de regionale ruter, vil der ikke længere være sammenhæng i busnettet, da mange skifter fra regionale busser til bybusser og omvendt. Derfor er der brug for tid til en grundig analyse af området i samarbejde med kommunerne, erkender Anders Kühnau, der er socialdemokraternes spidskandidat ved regionsrådsvalget i november.

- Målet vil være en ordentlig kollektiv trafik - også i fremtiden, samtidig med, at vi overholder vores budgetter, tilføjer Anders Kühnau, der også er byrådsmedlem i Horsens.

Busser får sparekniven - usikkert hvor dybt den skærer

Alles kamp mod alle

I regionsrådet er der opbakning fra Venstre til Kühnaus forslag.

Det betyder, at der efter alt at dømme bliver sat gang i et analysearbejde og en dialog imellem kommuner og region. Det skal danne grundlag for et samlet forslag til, hvordan den regionale kollektive trafik skal være i fremtiden og være klar til beslutning i forbindelse med budgetlægningen for 2019.

Det betyder med andre ord, at de besparelser, der er lagt op til for 2018, tages af bordet. Det svarer til 17-18 mio. kr., da de udmeldte besparelser kun havde virkning halvdelen af året. I stedet skal besparelserne findes på andre områder inden for regional udvikling.

- Det bliver også svært, men vi har et hul, og det skal lukkes, siger Anders Kühnau, som tilføjer, at pengene ikke hentes på sundhedsområdet.

- Der er vandtætte skotter mellem de to kasser.

Ifølge Venstre skal det kommende år bruges på at udarbejde en gennemarbejdet model/strategi for sikring af borgernes mulighed for kollektiv transport på tværs af hele regionen.

- Vi har i de seneste 10 år ikke arbejdet med en samlet strategi for området. Modellen for planlægningen af den regionale kollektive trafik har faktisk været alles kamp mod alle til ugunst for et sammenhængende kollektivt trafiktilbud til borgerne. Regionsformanden har søgt løsninger ved forhandlinger med borgmestrene/kommunerne enkeltvis - borgerne holder sig som bekendt ikke inden for kommunegrænserne, der er brug for sammenhæng. Vi har kort og godt brug for en ny start, vurderer Carsten Kissmeyer (V), borgmester i Ikast-Brande Kommune og Venstres kandidat som regionsformand i Region Midtjylland.