Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Problemer med støj i klasseværelser bliver mindre

Lærer Søren Nielsen fra Hedensted Skole bruger en række forskellige værktøjer for at sikre, at der er ro til undervisningen. Foto: Lars Juul

Problemer med støj i klasseværelser bliver mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Men elever i skolerne i Hedensted Kommune oplever lidt mere støj end i nabokomunerne.

Hedensted: Et nyt skoleår er i gang, og nogle børn kommer måske hjem og klage over, at klassekammeraterne larmer.

Larm og uro i skolen har været et større debatemne de seneste år, og lige efter skolereformen trådte i kraft, var det især oppe til debat.

Men noget tyder på, at skolerne er blevet bedre til at få styr på støjen.

For tredje år i træk er elever i 4.-9. klasse blev spurgt om en række emner vedrørende trivsel, herunder hvordan de oplever larm i skolen. På spørgsmålet "Hvis der er larm i skolen, er læreren hurtigt til at få skabt ro?", svarer 11 pct., at det er meget tit, og 39 pct. tit.

Kun to pct. svarer aldrig og 12 pct. sjældent. Kigger man to år tilbage svarede fire pct., at lærerne ikke kunne skabe ro, mens henholdvis 10 og 32  pct. svarede tit eller meget tit.

Det kunne altså se ud som om, problemerne med larm bliver mindre.

Der er dog store udsving fra skole til skole, og kigger man på de omkringliggende kommuner ser det også ud til, at eleverne i både Vejle og Horsens oplever, at lærerne er bedre til at få styr på roen, end det er tilfældet i Hedensted Kommune.

Vikaren fik uroen i skoleklasserne at føle
Undersøgelsen
Undersøgelsen om skoleelevernes trivsel er en del af et program for læringsledelse, der er støttet af AP Møller-fonden.Trivselsmålingen består af 40 spørgsmål for elever i 4.-9. klasse.

For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene i indikatoren. Gennemsnittet går fra 1 til 5, hvor 1 repræsenterer den ringest mulige trivsel, og 5 repræsenterer den bedst mulige trivsel.

I undersøgelsen kan man finde tal for karakterer, fravær, trivsel, lærernes udannelseniveau og de såkaldte socioøkonomiske faktorer.

Kilde: Uddannelsesstatistik.dk

 

Altid fokus på larm

Resultaterne fra spørgeundersøgelsen blev offentliggjort i sommer, og Finn Gatten, der er leder i skoleafdelingen i Hedensted Kommune, forklarer, at undersøgelserne er noget, som de enkelte skoler arbejder med.

- Man skal være opmærksom på, at sådan en undersøgelse er et øjebliksbillede og ikke giver den fulde sandhed, men vi samler op på undersøgelsen både på kommuneniveau og på skoleniveau. siger Finn Gatten.

- Eksempelvis larm er et evigt fokus, for det er et af de mest afgørende parametre for læring, siger han.

De enkelte skoler kan dykke ned i deres egne resultater og eksempelvis se på, om der er problemer i enkelte klasser.

- På kommuneniveau kigger vi på, om der er fælles udfordringer, som det er bedre at finde en samlet løsning på, siger Finn Gatten.

Generelt kan kommunen være tilfredse med tilstanden på de kommunle skoler. Både med hensyn til faglig trivsel, ro og orden, social trivsel og støtte ligger skolerne i Hedensted på landsgennemsnittet.

Brødtekst