Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lokale politikere: Hedensted skal ikke betale for letbane i Aarhus

Regionsrådsmedlem Erik Vinther (V) mødtes onsdag med borgmester Kirsten Terkilsen (V) og udvalgsformand Liselotte Hillestrøm (S) (i baggrunden) for at diskutere buslukninger. De fik besøg af Claus Thaisen fra Uldum, der afleverede 1220 underskrifter imod regionens planer. Foto: Mads Hansen

Lokale politikere: Hedensted skal ikke betale for letbane i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester og udvalgsformand overvejer at hjemtage lukningstruede busruter. Har indledt dialog med Horsens Kommune.

Hedensted: Det er ikke faldet i god jord hos de lokale politikere, at Region Midtjylland overvejer at nedprioritere de to populære busruter, rute 104 og 220, i Hedensted Kommune.

Borgmester Kirsten Terkilsen (V) og formand for udvalget for fritid og fællesskab Liselotte Hillestrøm (S) er i gang med at udarbejde et høringssvar til regionen, hvori de undrer sig over prioriteringen.

- Regionen har overskredet budgettet på den kollektive trafik, og det skyldes især tre ting: investeringerne i rejsekort, gasbusser og en ny letbane i Aarhus. Men hvorfor skal regningen for det betales af borgerne i Hedensted, spørger Kirsten Terkilsen, der samtidig savner at se en opgørelse fra regionen over de indtægter eller afledte besparelser, de tre projekter forventes at give.

Borgmester: Hurra - bus-besparelser bremset
Selvom Bent Hansen (regionsrådsformand (S), red.) sendte forslaget af sted midt i agurketiden, så har det fået meget opmærksomhed. Det siget noget om, hvad det betyder for borgerne.
Kirsten Terkilsen (V)

Dialog med Horsens

- Den kollektive trafik er vigtig i en landkommune som vores, og derfor kan vi ikke bare lade regionen lukke to af vores busruter. Særligt ikke, når der er tale om to ruter med god belægning, siger Liselotte Hillestrøm med henvisning til, at rute 104 og 220 tilsammen har flere end 900 passagerer  i gennemsnit - hver dag.

Vælger Region Midt at holde fast i Midttrafiks forslag om at lukke eller nedprioritere de to busruter, så kan det blive konsekvensen, at Hedensted Kommune i samarbejde med Horsens Kommune finder en anden aktør til opgaven.

- Problemet er, at Region Midt stadig vil have de to mio. kr. af os, som ruterne koster at drive hvert år. Det, synes vi ikke, er rimeligt, lyder det fra borgmesteren, som har indledt en dialog med Horsens Kommune om, hvordan de sammen kan løse udfordringen, hvis Region Midt lukker ruterne.

Ikke bare tørre tal

Onsdag mødtes Kirsten Terkilsen og Liselotte Hillestrøm med Erik Vinther (V), der er lokalt valgt medlem af regionsrådet, for at diskutere kommunens muligheder og udforme et høringssvar til regionen.

Regionsrådet har endnu ikke behandlet sagen politisk, og Erik Vinther er enig med de lokale politikere om, at det som udgangspunkt er forkert at spare på den kollektive trafik i landdistrikterne.

- Én ting er tørre tal, noget andet er en beslutning om, hvilket serviceniveau vi gerne vil opretholde for borgerne. Jeg synes, vi skal sparke sagen til hjørne og se, om der ikke er andre steder i budgettet, vi kan spare, end på transport-området. Sagen trænger til at blive meget grundigere belyst, inden vi kan tage stilling, siger Erik Vinther.

Udsæt beslutningen

Idéen om at udsætte beslutningen falder i god jord hos Liselotte Hillestrøm og Kirsten Terkilsen. En opfordring til dette vil også få plads i kommunens høringssvar.

- Foruden Horsens Kommune har vi snakket med Odder og Skanderborg kommuner, og vi vil sammen opfordre regionen til at udsætte beslutningen om besparelser og i stedet tage udfordringerne med i den Trafikplan 2019, som regionen, Midttrafik og kommunerne faktisk er i gang med at udarbejde. Det vil give tid til at lave et ordentligt beslutningsgrundlag, som er forståeligt og gennemskueligt for alle, siger Kirsten Terkilsen.