Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


It-nedbrud lammer Danske Bank på syvende time

Danske Bank er onsdag ramt af it-problemer, som betyder, at mange af bankens services ikke fungerer. Det oplyser pressechef i banken, Kenni Leth. Det er blandt andet ikke muligt at bruge mobilbank, netbank og MobilePay, ligesom bankens hjemmeside også er omfattet af nedbruddet.

It-nedbrud lammer Danske Bank på syvende time

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Bank er ramt af it-nedbrud, som betyder, at netbank, Mastercard, MobilePay og mobilbank ikke fungerer.

It-nedbruddet fortsætter på syvende time i Danske Bank.

Pressechef i Danske Bank Kenni Leth kunne omkring klokken 23 onsdag således ikke sige, om problemet er løst inden torsdag morgen.

- Det tager længere tid at løse, end vi havde forventet. Vi oplever stadig problemer, og mere kan jeg ikke sige, siger han.

Det var en intern it-fejl, der onsdag eftermiddag lukkede alle Danske Banks onlineløsninger ned.

Fejlen er lokaliseret, og banken arbejder i øjeblikket på at løse problemet. Det fortæller Kenni Leth.

- En række af vores systemer er utilgængelige for vores kunder, og vi arbejder på at løse problemet så hurtigt som muligt, siger han.

Fejlen har fået flere servere til at gå ned, og det er som følge blandt andet ikke muligt at bruge mobilbank, netbank og MobilePay, ligesom bankens hjemmeside også er omfattet af nedbruddet.

Også Danske Banks egne hæveautomater er midlertidigt ude af drift, og mange Danske Bank-kunder med Mastercard kan ikke betale med deres kort.

- Hvis man har betalingskort vil man i de fleste tilfælde kunne bruge det stadigvæk. Kun mastercard-brugere kan opleve problemer, og vi er lige ved at finde ud af, hvad det skyldes, siger han.

Det er både de danske kunder samt bankens kunder i Sverige, Norge og Finland, der rammes. Det løber op i omegnen af 2,7 millioner privatkunder, der må klare sig uden kontooverblik, pengeoverførsler og mobilbetaling for øjeblikket.

MobilePay er en betalingsapp, og man behøver ikke at have Danske Bank for at bruge den. Der er over 3,5 millioner brugere af betalingsappen.

Ifølge Kenni Leth opstod it-problemerne efter klokken 16.

- Vi bliver hele tiden klogere og lærer af de fejl, der sker, så vi forhåbentlig ikke oplever det samme igen i fremtiden, siger han.

Kenni Leth kan ikke informere om, hvorvidt de har oplevet samme problem tidligere.