Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Flytning fordoblede salget for grønthandler


Flytning fordoblede salget for grønthandler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Super Grønt sagde farvel til den centrale placering midt i Fredericia. I stedet fandt indehaveren en god placering uden for byen - og fik flere kunder.

Super Grønt flyttede for godt et år siden fra gågaden til en ny adresse i Fredericias Vestby. Lokalerne i midtbyen blev overtaget af en café, og Super Grønt sælger nu frugt, grønt og planter fra hjørnet af Skjoldborgsvej og Vejlevej. Indehaver Lene Just har ikke fortrudt flytningen, for omsætningen er fordoblet. Den nye forretning har et større udendørsareal og en p-plads. Derfor køber kunderne ofte en større mængde varer, end de gjorde tidligere. Ud fra erfaringerne med Super Grønt giver Lene Just følgende råd til flytning af en butik.

1
Lene Just er indehaver af Super Grønt i Fredericia. En flytning fra væk fra gågaden og ud i vestbyen har øget salget. Arkivfoto: Nikolaj Primdahl

- Det er vigtigt at tænke på kundegrundlaget. Jeg vidste bare, at med det antal kunder, vi havde igennem i midtbyen, ville jeg også have en chance et andet sted. Vi har ikke Plantorama eller andre af de store kæder i Fredericia, så der er er ikke nogen, der matcher os i byen. Derfor tænkte jeg, det simpelthen bare måtte kunne lade sig gøre.

2

Man kan ikke arbejde uden at have en god beliggenhed, og jeg brugte meget tid på at undersøge mulighederne. Jeg var i Vejle, Kolding og Fredericia, indtil jeg stod i vores nuværende butik. Jeg kiggede op på højhusene ved siden af og tænkte, at de må da have plads til nogle planter i altanerne deroppe. Vi ligger også godt i forhold til vejen, hvor mange kører forbi. Vi får mange impulskøb fra biler, som ser os og kører ind. Så impulskøb er ikke kun noget, der foregår på gågaden.

3

Tidligere havde vi ikke parkering, men det har vi fået nu. Og de p-pladser er guld værd. Folk kan nemt komme ind til vores butik, og de kan holde lige ved døren. Det er det, folk gerne vil have. Jeg har talt med andre butikker på Vejlevej, som oplever det samme.

4

Man skal sørge for, at butikken er synlig fra vejen. Men vi er også begyndt at booste os på Facebook, og vi har annoncer i Elbobladet (ugeavisen, red.), så vi kommer ud til folk.

5

Vi har fået en del nye kunder - både ældre og yngre. Inde i byen så vi kun familierne i weekenderne, men nu er vi begyndt at se dem til hverdag også. Folk har travlt, de skal på arbejde, og de skal hente børn. Men nu kan de hurtigt stoppe ind hos os. Vi skal også indstille os på de nye kunder. De vil gerne have de planter, der er moderne lige nu, og det skal vi sørge for at have. For øjeblikket er det for eksempel kaktus og fingerpilodendron. Vi skal sørge for, at vi har noget lidt specielt, og så skal vi have tingene til en god pris.