Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En mekaniker er aldrig færdiguddannet

Mekaniker Karsten Østergaard overtog i 2009 hele ejerskabet af Øster Snede Auto på Bredalvej. 50 år er gået, siden værkstedet for første gang åbnede porten, og siden da har mekanikerne løbende måtte tilpasse og videreuddanne sig for at følge udviklingen. Foto. Søren E. Alwan

En mekaniker er aldrig færdiguddannet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter 50 år på Bredalvej har arbejdsdagen for mekanikerne på Øster Snede Auto løbende ændret sig på alle punkter pånær et; tillid kommer før alt andet.

Øster Snede: I gamle dage - for 50 år siden, da Øster Snede Auto på Bredalvej havde første åbningsdag - var der god tid til automobilerne. Det var ikke uhørt, at der blev brugt en hel uge på at renovere alt fra motor til rustpletter.

Hvis en mekaniker i Karsten Østergaards biks i dag bruger en hel dag på en opgave, er der tale om en af de voldsommere. I takt med at lønningsposten er blevet den dominerende på fakturaen foran reservedele, er der kommet mere fokus på effektiviteten - mest af alt af hensyn til kundernes værkstedsregninger.

Men det er alligevel langt fra den største forandring i en lang række af nye og kommende måder at arbejde på. Mekanik er i høj grad skiftet ud med elektronik - og før man har set sig om, er selvkørende biler den nye normal, og fossile brændstoffer er et fortidslevn.

- Vi snakker tit om, hvor meget der rent faktisk er sket. Da den elektroniske tænding kom, tænkte vi "nej nej, hvad gør vi nu". Men det vil altid være fagre nye verden, og det er også grunden til, at det bliver ved med at være spændende. Der er ikke noget, der kommer til at ligge på rutinen, for man bliver aldrig færdiguddannet, inden næste store udvikling banker på døren, siger Karsten Østergaard.

- Væggene er de samme, men det er jobbet ikke.

Det ville være løgn at sige, vi ville være klar til at servicere en selvkørende bil i morgen. Men herude på landet er vi så heldige, at der ikke fra den ene dag til den anden kommer 20 nye biler på holdepladsen. Overgangen sker glidende, og så lærer vi også stille og roligt at klare den type opgaver.
Karsten Østergaard, indehaver, Øster Snede Auto

Handler om tillid

Karsten Østergaard kom selv ind ejerkredsen i 2001, da han købte 25 pct. af værkstedet af grundlægger Jørgen Sørensen. Tre år senere købte han yderligere 25 pct., inden han sammen med hustruen overtog hele ejerskabet af Øster Snede Auto i 2009.

Fælles for alle årene har været nøgleordet tillid. De færreste bilejere har selv det indgående kendskab til at vurdere motor og sliddele.

Derfor bliver mekanikerens ord lov, og der er af samme grund behov for ikke at tvivle, når han siger, dækkene ikke holder til næste service eller bremserne skal renses eller.

- At drive værksted handler om tillid. Jeg tror, mange vælger et mindre værksted, fordi det er altid er Karsten og ikke en tilfældig mand bag disken, man snakker med. En, der kan huske bilen, og man kan stole på kigger bilen grundigt igennem uden at overkigge, siger Karsten Østergaard.

Hellere henvise til specialist

Øster Snede Auto beskæftiger to svende og en lærling og kan servicere alle biler. Skulle der dog en sjælden gangs skyld været en enkelt reperation eller model, der er bedst tjent ved at finde et andet værksted, henvises der dog typisk dertil.

- Det hænger igen sammen med tilliden til, at man tænker på kundens og bilens behov. Alle har forståelse for det, og de fleste tager nærmest hatten af for det. Sådan er samfundet jo indrettet - vi ser også helst vores praktiserende læge henviser til en øre-næse-hals specialist i stedet for selv at gabe over for meget, siger Lone Østergaard.

Jubilæet bliver fejret 1. september med åbent hus fra kl. 14. Udover lidt godt til ganen vil parret benytte lejligheden til at præsentere en endnu hemmeligholdt nyhed for kunderne.