Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


De kæmper for flere tilfredse brugere af kontaktlinser

Kundeservicechef Lisbeth Kløvelund fra Aros Forsikring og studerende Jeppe Ahrensborg Grundt kunne fejre praktikprisen med blomster og diplomer. Pressebillede

De kæmper for flere tilfredse brugere af kontaktlinser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Start up-virksomheden lensact vil gøre det nemmere, bedre og måske endda billigere at gå med kontaktlinser

Nyt iværksætter-team fra Aarhus vil revolutionere det globale marked for kontaktlinser. Branchen slås med to udfordringer: 10 pct. af kunderne stopper med at bruge linser, og derfor er der stort set ingen vækst i markedet. Markedet for kontaktlinser er præget af en hård kamp om kunderne, og massiv utilfredshed blandt brugerne gør det ikke nemmere for den trængte branche. Forskellige undersøgelser dokumenterer, at mellem 50 og 69 pct. er utilfredse, og den manglende tilfredshed handler om tre elementer, komfort, syn og håndtering.Dansk Optikerforening bakker det nye initiativ op og betegner det som unikt. - Problemet har været kendt i mange år, uden nogen har gjort noget ved det. Nu ønsker vi at tage et opgør med problemerne, vi vil gøre brugere af kontaktlinser tilfredse, siger Thomas Agerholm, der står bag start up-virksomheden lensact sammen med Christian Overgaard og Mikael Hartoft Andersen.Lensact har været i gang siden juni sidste år. Den afgørende software er på plads bag selskabets kerneprodukt, en nyudviklet og unik brugerundersøgelse, som firmaet tilbyder markedet. Undersøgelsen består af 15 spørgsmål i tre kategorier: Komfort, syn og håndtering. Svarene via en skala fra 1 til 10 fremkalder et resultat med grønne, gule og røde tal.- Grønt er OK, gult betyder særlig opmærksomhed og rød er lig med påkrævet aktion nu. Markedet for kontaktlinser udgør 20 pct. af optikernes omsætning, andelen ligger konstant og stabilt, så linser er en væsentlig del af optikernes forretning, oplyser Thomas Agerholm fra lensact, der lige nu jagter risikovillig kapital for at udvikle virksomheden.

Ros fra optikerforeningen

Per Michael Larsen, direktør i Dansk Optikerforening, roser det nye digitale produkt og slår fast, at projektet er interessant og unik, fordi det baserer sine konklusioner på brugernes oplevelser.- Vi har allerede i dag sammenligningsværktøjer, men ikke noget der på denne måde inddrager brugerne. Det er langt mere givtigt for os, siger Per Michael Larsen. Optiker Jens Stumbeck er enig. - Projektet står solidt på tre ben. Det faglige niveau er højt. Projektet tilbyder service over for kunderne, som i dag stiller store krav. Den moderne google-generation ved alt og forventer digitale tiltag fra os. Endelig giver projektet fin, troværdig konkurrence til oplysninger fra de store producenter. Kombinationen med de tre ben er unik, slår Jens Stumbeck fast.

350.000 brugere i Danmark

I Danmark er der cirka 350.000 brugere af kontaktlinser. Lensact har en ambition om at udbrede undersøgelsen og dermed forretningen til England og USA efter lancering og etablering i Danmark. Kontaktlinsebranchen omsætter for milliarder på verdensplan og har længe døjet med, at mange folk dropper linserne på grund af gener. På verdensplan bruger 150 millioner mennesker kontaktlinser. Ifølge en artikel i branchebladet Optikeren er over halvdelen af dem ikke tilfredse med deres linser. Det har længe været en torn i øjet på både producenter og detailhandlere.- Al den tid, jeg har arbejdet i branchen, har der været et kæmpestort fokus på at nedbringe antallet af dropouts og øge væksten, fortæller direktør Thomas Agerholm.

Data forbedrer kunderådgivningen

Efter over syv års erfaring fra kontaktlinsebranchen tog Thomas Agerholm sidste år kontakt til Christian Overgaard og præsenterede sine ideer.- Jeg kunne bidrage med tanker omkring det tekniske aspekt, hvor Thomas havde et meget stort markedskendskab. Det spillede enormt godt, og det gør det stadigvæk, siger udviklingsdirektør Christian Overgaard, der studerer informationsvidenskab og tidligere har lavet markedsføring for klinikker og leverandører i kontaktlinseindustrien.Sammen med programmør Mikael Hartoft Andersen har de udviklet en digital platform til indsamling af kundedata.Udfordringen er, at mange optikere i dag ikke i dybden får afdækket kundernes oplevelse af et sæt kontaktlinser. Mange kunder falder fra, fordi de ikke er klar over, at de kan få bedre og måske endda billigere linser, end dem de har. I samarbejde med optikere har lensact udformet et systematisk sæt kundespørgsmål, som registreres i et digitalt system. Via lensacts platform får optikere og linseleverandører nu adgang til værdifulde statistikker, som kan forbedre rådgivningen, mindske frafaldet og øge indtjeningen.

200.000 kr. på 22 timer

Vækstfonden har givet tilsagn om støtte til lenact. I øjeblikket finansieres forretningen blandt andet af 200.000 kr., som lensact på kun 22 timer opnåede via crowdlending platformen Lendino. Som den eneste virksomhed af sin slags på et internationalt marked er mulighederne store. - Pengene vil fremover komme ind via to kanaler: Den ene er butikkerne, som betaler et månedligt abonnement for adgang til platformen. Den anden er leverandørerne, som skal betale for at information og specifikationer om deres linser bliver præsenteret for optikerne. De kan også købe adgang til evalueringsstatistikker for deres egne linser og gennemsnitsmålinger på f.eks. endags-linser på tværs af industrien, oplyser Thomas Agerholm. Lensact arbejder sammen med fire testbutikker med positiv feedback, og de første kundeaftaler for 2017 er skrevet under.