Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Økologisk drøm. Lad drømmerne betale det, det koster

Lis Mikkelsen

Økologisk drøm. Lad drømmerne betale det, det koster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fødevarer: Forleden morgen, da jeg gik en tur i min have, fik jeg et chok. Mine flotte pralbønner, som jeg næsten kan se vokse, havde store huller i bladene. På nogle af bladene var kun ribberne tilbage. Bedet var fyldt med slimede, røde snegle. De hang i klumper under de tiloversblevne bønneblade. Jeg tøvede ikke, men hentede mit effektive sneglemiddel. En spand med jernvitriol. Sneglene fik et pulver og snart lå de som opløste klatter på jorden. Mine pralbønner var frelst.

På den anden side vejen kigger der en hvedemark. Den unge mand, der har ansvaret for at sprøjte har nok en anelse røde øren, tror jeg. I den ene ende af marken vokser en stor gruppe kornblomster lige til at plukke. Blomsterne sladrer. Her er der ikke sprøjtet. Blomsterne er smukke, men det er sådan set ikke dem, der er meningen med kornmarken. Hvis jeg var sulten og afhængig af markens afgrøde, ville jeg være lumsk ked af den manglende sprøjtning. Der, hvor der ikke er sprøjtet, giver det ikke meget korn. De smukke kornblomster tager jorden fra brødkornet.

Det er dejligt at få sat økologien på dagsordenen. Herude på landet er diskussionen påtrængende nær. Jørgen Lund Christiansen beskriver økologien som det, den er: en filosofi eller en trossag. Økologen hævder, at økologi er

sundere

mere dyrevenligt

mere miljøbevidst

I Sverige har man ført retssag mod Coop, der anpriser økologi på bekostning af konventionelle fødevarer. Dommen falder ikke uden forudgående undersøgelser.Det konventionelle landbrug er via økologien blevet gjort opmærksom på nogle ting, der burde ændres. Det har været godt for landbruget og for forbrugerne.Jordens resurser er ikke uendelige. Der er milliarder af mennesker, der helst vil have mad hver dag.

Her i Danmark sulter vi ikke, men det gør man andre steder. På jordklodebasis kan man ikke undvære de 20 pct., som det konventionelle landbrug avler mere end det økologiske. Hvem er det mon, der ikke skal have mad?

Jo længere man kommer ind på stenbroen, jo bedre synes man om økologien. På stenbroen er det svært at forholde sig til, hvad det betyder, at der skal bruges 20% mere jord for at dyrke økologiske varer.

Jordens resurser er ikke uendelige. Der er milliarder af mennesker, der helst vil have mad hver dag. Her i Danmark sulter vi ikke, men det gør man andre steder. På jordklodebasis kan man ikke undvære de 20 pct., som det konventionelle landbrug avler mere end det økologiske. Hvem er det mon, der ikke skal have mad?

Økologien er en smuk drøm. Vi lever heldigvis i et land, hvor det er tilladt at drømme.

Jeg betaler selvfølgelig, hvad det koster at strø jernvitriol på mine pralbønner for at undgå snegle. Jeg betaler gerne lidt ekstra for at købe velsprøjtet mel uden meldrøje. Jeg synes også, den økologiske drømmer selv skal betale, hvad drømmen koster.