Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Jeg er socialdemokrat

Illustration: Gert Ejton

Jeg er socialdemokrat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg har fundet mit politiske hjem i Socialdemokratiet. Jeg har to gange meldt mig ind. Første gang som ung og anden gang som ældre. Begge gange var motivet det samme. Jeg kunne ikke som demokratisk bevidst menneske nøjes med alene at sætte mit kryds ved forskellige valg. Jeg måtte deltage mere forpligtende og deltagende i den politiske proces. Mellem disse to indmeldelser har jeg først været medlem af DKP og derefter partiløs.

I mit barndomshjem, der dengang kunne betegnes som intellektuelt og som nogen i dag ville beskrive som tilhørende den kreative elite, talte man ikke politik. Mine forældre i almindelighed var kritiske overfor politik og politikere. I deres pure ungdom sidst i 30erne var de vist nærmest kommunister. Det skulle tage sin tid, før jeg selv søgte en mere politisk vej. Alligevel lå der i min familiehistorie en stærk fortælling, der gennem hele mit liv har haft ubevidst og bevidst betydning for mig. Min oldefar på min mors side er Peter Sabroe. Første gang dette blev klart for mig, var da jeg som dreng lå syg hjemme og måske en anelse længere end nødvendigt, da jeg ikke var så glad for at gå i skole. Så kunne jeg hygge mig med min mor, der var hjemmegående og faktisk også arbejdede som sekretær for min far og som oversætter af udenlandsk litteratur. En af disse dage i sygesengen bragte hun mig en bog, som må have stået i reolen uden at jeg nogensinde havde bemærket den (mine forældre havde frygteligt mange bøger). Det var bogen om Peter Sabroe skrevet af en af hans sønner og min mors onkel, Sven Sabroe, velkendt fra Ekstrabladet som Bro Brille. Hun fortalte mig samtidigt, at hendes far, Povl Sabroe alias Den Gyldenblonde, var journalistelev, kun 16 år gammel på Lolland Falsters Venstreblad, da hans far omkom ved jernbaneulykken i Bramming den 26. juli 1913.

Han erfarede det, mens han var ved at sætte plakater op om selve ulykken i avisens vinduer ud til gaden, og et telegram under dette arbejde tikkede ind med beskeden om, at hans far var blandt de omkomne. Min mors ord gjorde et stort indtryk på mig. Mest af alt det, at min elskede morfar fik denne barske besked. Når jeg i dag fortæller andre om denne erindring, knækker min stemme sammen i bevægelse.

Som bekendt var Peter Sabroe socialdemokrat - en stor socialdemokrat, der stod på de udsatte børns og tyendets side. Ofte i en sådan grad, at hans parti følte sig provokeret. Naturligvis er jeg stolt over min oldefar og hans indsats. Ham vil jeg gerne være i parti med. Det er for banalt at bruge eller misbruge min berømte oldefar ved fiktivt at stille ham spørgsmål om, hvad han mon ville mene om det ene og det andet i vore dage. Det må jeg tage mig af.

Hvorfor jeg er socialdemokrat? Jeg vil virke for en bedre verden. Men vil alle partier da ikke det? Det er da forhåbentligt alle partiers vision. Men Socialdemokratiet er et stort parti og erfarent parti. Det tæller for mig. Det betyder, at det er et folkeligt parti. Både i den betydning, at det rummer mange forskellige repræsentanter for samfundslivet - og at det ikke er et klasseparti, men derimod hele folkets parti. Det er et vigtigt og nødvendigt demokratisk fundament. Socialdemokratiet har været den bærende og fantastiske kraft i opbygningen af velfærdssamfundet. Det har bragt os dertil, hvor mange tager dette solidariske samfund for givet, og hvor liberalistiske kræfter frister folk med deres på det tørre. Det danske samfund behøver fortsat og vedvarende en kærlig hånd og nogle kloge udviklere.

Jeg er ikke kun socialdemokrat, fordi jeg tager de nationale briller på. Jeg er det i allerhøjeste grad også med internationale briller. Man taler med rette meget om globalisering og klimaproblemer. Det er spørgsmål, der optager mig og mit parti meget. Globaliseringen er ikke til at komme udenom, men de voldsomme kapitalistiske kræfter, der driver den frem skal reguleres ud fra demokratiske og sociale værdier. Det kræver et mere forenet verdenssamfund. Klimaproblemerne har sat verden i alarmtilstand og det fordrer også en storstilet fælles optræden af alverdens lande og folk.

Først nu bringer jeg flygtninge- og udlændingepolitik ind i sammenhængen. Også disse problemer har internationalt og globalt omfang. Det glemmer vi alt for ofte herhjemme, når nogle partier kun nationalegoistisk foreslår beskyttelse af og grænsebomme omkring vort land. Naturligvis kan vi i Danmark ikke huse alle flygtninge. Det behøver tænksomme mennesker ikke at bruge mange ord på. Men tankeløse mennesker kan desværre bruge mange ord på at lukke af for disse problemer og hvad værre er, at der i vort land og i andre europæiske lande ligefrem findes menneskefjendske fortalere. Flygtninge- og udlændingepolitik er ikke kun indenrigspolitiske debatemner. Nej, der er tale om store udfordringer for hele kloden. Det er dette, der må indses. Og der må findes større og kloge svar fra EU og Verdenssamfundet. Alle menneskers velfærd kloden over må være vores fælles fokus.

Socialdemokrater søger svar både på vore hjemlige problemer og på de verdensomspændende udfordringer. Der er ingen tvivl om, at vi skal have sat tempoet op i løsningen. For eksempel kan de tragiske og omfangsrige flygtningeproblemer ikke løses ved hverken mentale eller fysiske grænsebomme. Slet ikke. De skal også og især løses med et internationalt og globalt perspektiv. Det betyder øget ulandsbistand og det betyder hjælp til flygtningene ude i verden. Det betyder langt mere ansvarlig fredsindsats. Der er megen urolig og febrilsk bevægelse i mange befolkninger. Populismen frister mange. Det går blot ikke i det lange løb med nemme og kortsigtede svar fra folkeforførende og farlige typer. Vi har brug for kloge og erfarne politikere fra partier med dybe demokratiske rødder og sociale værdier.

Jeg bor og lever i Middelfart. Naturligvis betyder dagligdagen i min kommune meget. Også her i det nære spiller mit parti en vigtig - ja nærmest afgørende rolle. Vi dyrker samarbejdet i kommunen og samarbejdet med andre kommuner. Vi dyrker samarbejdet med frivillige i en lang række sammenhænge. Åbenhed, deltagelse og fælles visioner betyder meget i en kommune. Det at være fælles og det at have et parti, der står for en åben og samarbejdende holdning er helt afgørende. Og igen vil jeg slå fast med syvtommersøm, at fællesskab i det nære samfund og fællesskab i den store verden, hænger sammen. Derfor er jeg socialdemokrat.