Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Udviklingsforening ind i kampen mod busbesparelser: Det er dybt uretfærdigt

Foreningen Danmark på Vippen er nu gået ind i sagen om de bebudede besparelser på regionens busruter - f.eks. Bus 110 her fra Horsens til Brædstrup. Foto: Palle Herløv

Udviklingsforening ind i kampen mod busbesparelser: Det er dybt uretfærdigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foreningen "Danmark på Vippen", der med udgangspunkt fra Nim arbejder på at få skabt udvikling i hele Danmark, er gået aktivt ind i kampen for at påvirke politikere til at droppe besparelser på busliner i blandt andet Brædstrup.

Brædsrup: Det er ikke kun lokale borgere og buspassagerer i Brædstrup og omegn, der er er fortørnede over de besparelser, som Region Midtjylland har lagt op til på busområdet. Landsforeningen Danmark på Vippen, der arbejder for at skabe mere balance og udvikling i hele Danmark, er nu også gået aktivt ind i sagen.

- Vi har sat alle sejl ind på at få politikere og andre beslutningstagere til at forstå, at besparelserne er helt hen i vejret. Og det er lykkedes at få flere politikere i tale, og det går også godt med at få debatten i gang i medierne, fortæller næstformand i Danmark på Vippen Kim Ruberg.

Når 8-årige Peter ikke længere har en bus at køre de 10 kilometer til skole i, og når 19-årig Lise ikke længere har kollektive trafikmuligheder til sin uddannelsesinstitution, betyder det, at de og deres familier flytter fra lokalområdet, og nye familier ikke kommer til.
Kim Ruberg, næstformand i 'Danmark på Vippen'
Busbesparelser
Region Midtjylland har meldt ud, at der skal spares 35 millioner kr. på den kollektive trafik.I den forbindelse vil man beskære eller nedlægge flere busruter, bl.a. rute 110 (Horsens-Brædstrup-Silkeborg) og rute 502 (Brædstrup-Skanderborg).

For rute 110's er begrundelsen, at hovedparten af rejserne foregår lokalt i Horsens Kommune og ikke Silkeborg Kommune, og derfor oprettes en lyntogsforbindelse mellem Horsens og Brædstrup, der dog kun skal køre få gange om dagen.

For rute 502 gælder, at den primært løser lokale rejsebehov i Skanderborg Kommune og ikke f.eks. Brædstrup.

Går ud over alle

Kim Ruberg, hvis landsted ved Nim er udganspunkt for og base for Danmark på Vippen, frygter, at beskæringerne af de lokale busruter kan få fatale konsekvenser for udviklingen i for eksempel Brædstrup.

For ifølge Kim Ruberg er det ikke kun dem, der bruger bussen, der vil blive ramt af besparelserne.

- Selvfølgelig er det først og fremmest dybt uretfærdigt for de ældre og unge, der bruger bussen til daglig. Men når otte-årige Peter ikke længere har en bus at køre de 10 kilometer til skole i, og når 19-årig Lise ikke længere har kollektive trafikmuligheder til sin uddannelsesinstitution, betyder det, at de og deres familier flytter fra lokalområdet, og nye familier ikke kommer til. Og så går det ud over mulighederne for at drive ervhverv og skabe arbejdspladser i Brædstrup og andre landdistrikter, konstaterer Kim Ruberg.

Giver ingen mening

I det hele taget mener Kim Ruberg og Danmark på Vippen ikke, at de besparelser, som Region Midtjylland har lagt op til, giver nogen mening. Heller ikke hvis formået "bare" er at spare penge

- Når hovedstadsområdet ifølge rapporten "Udkantsmyten" af Kaare Dybvad hvert år får tildelt op mod fem milliarder kroner på infrastrukturområdet, så nytter det da ikke noget at spare nogle få millioner kroner på busdriften i Jylland, med mindre formålet er at vise, hvor pivhamrende skæv og uretfærdig udviklingspolitiken i Danmark er, fastslår Kim Ruberg.

Landspolitisk sigte

Danmark på Vippen fortsætter derfor kampen for at få beslutningstagerne til at trække i nødbremsen og få bragt busbesparelserne til standsning. Og det gør foreningen med et mere landspolitisk end lokalt sigte, selvom det er Region Midtjylland, der har meldt besparelserne ud.

- Staten fastlægger jo de økonomiske rammer og pålægger regionerne at spare. Så problemet er, at der i staten sidder nogle økonomer og embedsmænd, der bliver ved med at regne på forældede modeller, der fortæller, at der skal spares på alt andet end hovedstadsområdet i Danmark, fastslår Kim Ruberg, som med Danmark på Vippen har fokus på at få flere uddannelsespladser spredt over hele landet.  

- Så går det jo ikke, at man skærer på den kollektive trafik, og det er også derfor, at vi har så meget fokus på den her sag, slutter Kim Ruberg.