Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Målrettet indsats gør en større forskel end to skoletimer

På Brædstrup Skole vil eleverne i 4.-9. klasse efter sommerferien have to lektioner mindre om ugen. Til gengæld skal der arbejdes meget målrettet med deres faglighed på inddelte hold i dansk og matematik, fortæller skoleleder Rikke Meldhede. Arkivfoto

Målrettet indsats gør en større forskel end to skoletimer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter sommerferien får elever på Brædstrup Skole to timer mindre om ugen på skemaet. Skolen er blandt de 50, der er blevet udvalgt til at være med i et landsdækkende forsøg med kortere skoledage.

Brædstrup: - Vi tror ikke, det i så høj grad er den samlede mængde af undervisning, men derimod en målrettet indsats, som gør en forskel.

Sådan forklarer Rikke Meldhede, skoleleder på Brædstrup Skole, om baggrunden for, at skolen har søgt om - og nu er blevet udvalgt til - at deltage i et landsdækkende forsøg. Her har 50 skoler i 29 forskellige kommuner fået lov til i de kommende tre skoleår at skære ned i antallet af undervisningstimer for til gengæld at putte de sparede ressourcer i tiltag, som skaber bedre undervisning.

På Brædstrup Skole vil det samlede timetal for elever i 4.-9. klasse efter sommerferien blive skåret ned med to timer om ugen (90 minutter). De lærerkræfter, der derved bliver sparet, skal til gengæld bruges i timer, hvor der skal være mere end én lærer til at undervise.  

- Tanken er, at vi på de forskellige årgange vil lave skemaer, hvor dansk og matematik kører parallelt. I nogle af timerne vil der kunne være en ekstra lærer til stede, fordi vi sparer nogle ressourcer ved at have kortere skoledage. Derved kan vi lave hold på tværs af årgangene ud fra forskellige faglige kriterier og arbejde målrettet med elevernes faglighed, forklarer Rikke Meldhede.

Elever på Brædstrup Skole har rykket en karakter på et år
Vi vil bruge de ressourcer, vi sparer, til flere lærere i dansk og matematik, så der f.eks. kan være fire matematiklærere til tre klasser.
Rikke Meldhede, skoleleder på Brædstrup Skole

Mest fokus på top og bund

Formålet med opdelingen af eleverne er at tilgodese primært de elever, der ligger i top og bund. Men alle elever vil få plads på et hold.

- Vores fokus er primært på eleverne i top og bund, men børnene i midterfeltet vil også opleve at være i en anden relation end normalt. Derfor sker der også noget omkring dem, og de elever vil vi selvfølgelig også følge, forklarer Rikke Meldhede.

Hun understreger, at der vil blive brugt de samme ressourcer på eleverne, som hvis ikke skolen var med i forsøget.

- Det er bare en omlægning af ressourcerne. I stedet for, at eleverne har en time mere af de to fag, kan vi til gengæld lave mere differentiering og arbejde målrettet i forhold til børnenes niveau samt skabe motivation for at lære, forklarer Rikke Meldhede.

Begynder efter ferien

Holddeling bliver allerede brugt på Brædstrup Skole, men det nye er, at skolen med forsøget kan sætte flere lærerkræfter ind på holdene.

- Vi kører med rimelig store klassestørrelser på nogle årgange, og det gør selvfølgelig en forskel, om du er én lærer med 28 børn, eller om du har en mindre gruppe elever. Der er ikke en fordelingsnøgle, for eleverne skal inddeles efter niveau, så der vil være forskel på størrelsen af holdene, lyder det fra Rikke Meldhede.

Selvom der er kort tid til sommerferien og dermed til, forsøget træder i kraft, bliver det ikke noget problem at få lagt skemaer, så der er to timer mindre på elevernes ugeplan.

- Forsøget kommer til at træde i kraft efter sommerferien. I uge 26 skal vi arbejde det ind i planerne for det kommende skoleår sammen med medarbejderne, fortæller Rikke Meldhede.