Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


VW dominerer salget af nye biler

Den faceliftede Golf er en af højdespringerne på listen over indregistreringer i maj. Foto: VW

VW dominerer salget af nye biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fem Volkswagen-modeller på listen over indregistreringer i maj, hvor de fire ligger helt i toppen.

Der står VW på usædvanligt mange nyindregistrerede biler i maj, hvor Up, Golf, Passat og Polo som perler på en snor besætter anden- til femtepladsen på top 20-listen, mens Touran følger efter på en 16. plads. Der blev afsat 3038 Volkswagen, og det er ifølge importøren første gang, at et enkelt bilmærke har solgt over 3000 biler i den samme måned.

En umiddelbar søgning hos De Danske Bilimportører, der går tilbage til 2010, bekræfter, at det er rigtigt nok. De mange Folkevogne er afsat i en måned, der med godt 22.000 biler ligger en fjerdedel over salget i den noget tamme april måned, og fem pct. over maj i fjor, så der nu i årets først fem måneder er solgt 100.000 biler, hvilket er syv pct. over samme periode i fjor.

Peugeot og VW har længe kæmpet om at være danskernes foretrukne bilmærke. Den franske løve, som ellers har ligget højt med flere modeller, kunne i maj dog kun smykke sig med én topplacering, nemlig en førsteplads til 208'erne, der solgte lige over 900 biler. 308 og 208 ligger nede på en 18.- og 19.-pladsen.

Der er flere årsager til, at der er så mange Volkswagen-modeller i top, lyder det fra Søs Righolt, der er pressechef hos den danske importør:

- Vi har et bredt program til de rigtige priser samt et kurant lager, lyder det.

I dag er det nemlig også vigtigt at kunne levere hurtigt, når køberen først har bestemt sig. Det er nemlig ikke alle, som har lyst til at vente de to-fire måneder, det normalt tager at producere en bil, men der kan dog være længere leveringstid på enkelte modeller.

 

Top 20 i maj
1. Peugeot 208: 909 stk.2. VW Up: 615 stk.

3. VW Golf: 601 stk.

4. VW Passat: 593 stk.

5.  VW Polo: 553 stk.

6. Skoda Octavia: 529 stk.

7. Renault Clio: 519 stk.

8. Nissan Qashqai: 505 stk.

9. Hyundai i10: 484 stk.

10. Toyota Yaris: 479 stk.

11. Skoda Citigo: 462 stk.

12. Ford Fiesta: 453 stk.

13. Citroën C1: 444 stk.

14. Opel Astra: 438 stk.

15. Citroën C3: 386 stk.

16. VW Touran: 362 stk.

17. Toyota Aygo: 351 stk.

18. Peugeot 308: 328 stk.

19. Peugeot 2008: 320 stk.

20. Toyota Auris: 314 stk.

Kilde: DBI

Mange biler til leasing

Med til at trække VW-salget op er bl.a. en faceliftet Golf, en Up med 90 hk turbobenzinmotor samt leasing-kampagner på især Polo. En specialkørsel fra de Danske Bilimportører, der omfatter både privat- og erhvervsleasing - viser, at godt 60 pct. af de indregistrerede Poloer i maj var leasede, 50 pct. af Golferne og hver tredje Up ligeledes på leasing, mens Passat som firmabil helt naturligt topper med 75 pct. Peugeot, som ellers har slået salget af 208'eren stort op på leasing, er gået den anden vej. I maj var således kun hver fjerde eksemplar af modellen leaset. Til sammenligning var godt hver anden Nissan Qashqai og hver anden Renault Clio, som kom ud på gaden i maj, leasede.

Med til at trække VW-salget op er bl.a. en faceliftet Golf, en Up med 90 hk turbobenzinmotor samt leasing-kampagner på især Polo. En specialkørsel fra de Danske Bilimportører, der omfatter både privat- og erhvervsleasing - viser, at godt 60 pct. af de indregistrerede Poloer i maj var leasede, 50 pct. af Golferne og hver tredje Up ligeledes på leasing, mens Passat som firmabil helt naturligt topper med 75 pct. Peugeot, som ellers har slået salget af 208'eren stort op på leasing, er gået den anden vej. I maj var således kun hver fjerde eksemplar af modellen leaset. Til sammenligning var godt hver anden Nissan Qashqai og hver anden Renault Clio, som kom ud på gaden i maj, leasede.

 

Biler op i størrelse

Tallene viser også, at danskernes appetit på mikrobiler fortsat falder og ligger langt under en femtedel af det samlede salg, mens andelen af minibilerne stiger og udgør en tredjedel af indregistreringerne. Mellemklassen holder skansen på en femtedel, mens især de høje suv'ere og crossovere fortsat vinder terræn og nu nærmer sig andelen for mikrobilerne.

 

Brødtekst