Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Test af 10 biler: Så godt sidder du i sædet

Kørestillingen i Volvo V40 er optimal. Her er en kort rækkeafstand til instrumenter og greb. Førersædet, som kan vippe i sædebunden, har god støtte til lårene, mens der også er en lændestøtte, som er nem at indstille. Der er god bredde i sædet. Vulsten giver støtte, men er ikke for høj, så den er nem at forcere ved ind- og udstigning. Midterarmlænet sidder korrekt og kan justeres i længderetningen. Foto: Jonas Ahlstrøm

Test af 10 biler: Så godt sidder du i sædet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gode sæder med fin støtte til lår og en lændestøtte, som er let at indstille. Samtidig er alt inden for rækkeafstand, så skuldrene er helt afslappede, så skuldre og ryg ikke belastes.

Sådan lyder skudsmålet for kørestillingen i den nye Volvo V40 fra ergoterapeut Kate Severinsen fra Crecea.

Hun har gennemgået 10 biler i mellemklassen for avisen, og vurderingen er klar: Bilerne er for de flestes vedkommende fuldt på højde med den standard, vi ser i den større firmaklasse. Noget, som meget godt illustrerer udviklingen inden for de seneste år, hvor bilerne generelt er blevet mere voksne. Således har alle modellerne i mellemklassen i dag et rat, som kan justeres i fire retninger, noget, som også gælder en del modeller i miniklassen.

Til gengæld er der få, som har lændestøtte eller midterarmlæn som standard, og sjældent et armlæn, der kan justeres både op/ned og frem/tilbage. Volvo V40, som har den bedste kørestilling, er fulgt skarpt af den nye Mercedes A-klasse.
I bunden finder vi Ford Focus som testens ringeste, lige under BMW 1-serie. I forhold til biler i mini- og især mikroklassen, ligger både Focus og BMW1-serie dog milevidt over. Alene ud fra det faktum, at pladsen er større.