Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kongen af muddergrøften og de bonede gulve

Forrige generation af Discovery.

Kongen af muddergrøften og de bonede gulve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Land Rover Discovery er blevet langt mere strømlinet og luksuriøs, men under huden er de gamle dyder i terrænet intakte og forfinede.

- Du skal lige have lidt mere højde på!

Ib Hammer, som er instruktør, lader ordene falde med en sikker rutine. Vi befinder os på Land Rover Experience Center på Tirsbæk Gods ved Vejle og er ved at pløje os gennem et vandhul. I forvejen er den store Land Rover Discovery hævet med 1,5 cm over frihøjden på 28,3 cm, og et tryk på knappen til luftaffjedringen betyder, at vi går yderligere 1,5 cm op over den våde skovbund og forcerer nogle bumlede midterspor.

Der er ikke meget, som kan stoppe os. Suv'en, der netop er kommet i en helt ny generation, kan nemlig klare vadedybder på op til 90 cm, mens bakker på 34 grader henholdsvis kan indtages og forlades med 30 grader. Vi prøver det meste på den udfordrende rute ad nærmest ufremkommelige hjulspor gennem skoven, som bl.a. forsvaret også bruger til træning.

Udgangspunktet er Land Rovers Terrain Response 2-system, der har programmer for græs, sne, sand og sten, og som kan udbygges med en halv snes hjælpesystemer og virker overbevisende sammen med terrænfartpiloten, der fungerer mellem 1,8 km/t. op til 30 km/t. samt mærkets Hill Descent Control, der selv klarer op- og nedstigninger.

Mens de første fire generationer af Discovery har været firkantede kasser, der udstrålede lige så rå macho-charme som den udgående Defender med rødder fra 1948, er den nye model langt mere glat i designet. I en tid, hvor salget af suv'erne og crossovere boomer, er det dog klart, at Discovery skal appellere bredere.

- Vi er i et marked, hvor konkurrenterne bl.a. er Audi Q7 og Mercedes GLE. Derfor skal Discovery være en bil, som du både kan køre til operaen i og samtidig kan bruge til en jagt, siger Michael Lund, pressechef hos den danske importør af Jaguar og Land Rover.

 

Fakta
Land Rover Discovery 3,0 TD6 Diesel 4WD LuxuryPris: 1.584.100 kr. plus lev. Pris HSE 3,0 TD6: fra 1.334.900 kr.

Beskatningsværdi, HSE Business 3,0 TD6: 940.043 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 3.470 kr.

CO2 per km: 165 gram

Forbrug: 15,9 km/l

Motor: sekscylindret dieselmotor på 3,0 liter.

Ydelse: 240 hk

Effekt: 500 Nm/1500 omdr.

Topfart: 207 km/t.

0-100 km/ t.: 8,3 sek.

L/B/H: 497/201/185 cm.

 

Ny Platform

Ingeniørerne hos Land Rover har trukket på ekspertisen fra moderkoncernen Tata og brugt hele 80 pct. aluminium i modellen, der har tabt hele 480 kg i forhold til forgængeren og nu har selvbærende karosseri frem for den kombination af chassisramme og selvbærende karrosseri, den havde før. Det giver ifølge fabrikken faktisk et mere vridningsstabilt køretøj i terrænet. Så det er en langt mere moderne konstruktion end forgængeren i fjerde generation, der egentlig bygger på tredje generation fra 2004. Det giver dog stadig en kampvægt på 2,2 ton.

Masser af praktikaliteter

Vi tester Discovery med den 3,0-liters dieselmotor på 240 hk, som med det næstdyreste HSE Luxury-udstyr koster 1.294.900 kr. og har ekstraudstyr for yderligere 300.000 kr. Prisen på modellen begynder ved 972.000 kr. med en 180 hk dieselmotor, mens beskatningsværdien ved erhvervsleasing er 792.000 kr. Her skal du så lægge 30.000 kr. oveni for at få en tredje sæderække og dermed plads til syv.

Den fem meter lange Land Rover Discovery er 15 cm længere end forgængeren, har lidt mere akselafstand og bygger på samme platform som den dyrere Range Rover Sport, mens de mindre Land Rover Discovery Sport og Jaguar F-Pace fra samme hus lapper lidt over hinanden.

Discovery er en rendyrket suv, hvor alene frihøjden fortæller sit. Englænderne har dog gjort meget for at løfte komfortniveauet med mulighed for udstyr som elektrisk fodbetjent bagklap over hele pakken af sikkerhedssystemer til koncernens "Activity key", der er et gummiarmbånd med indbygget nøgle.

Selv om det mest kantede design er slebet bort, er modellen en regulær sag med en slags "ekstra hus" agterude med plads til tredje sæderække. Det giver ekstra meget luft i kabinen, hvor der på sidste række er pænt med plads til hovedet og benspjæt, og på anden række er der rigeligt med plads at fråse i. Adgangen er let med en sæderække nummer to, der løses med et håndtag og køres frem.

Testbilen har en elpakke, hvor du elektrisk kan vippe ryglænet på anden sæderække og forsæderne ved indstigning eller lægge den midterste nakkestøtte på anden sæderække ned for bedre udsyn. Det førstnævnte foregår dog noget langsomt.

 

 

Magisk luftaffjedring

Bag rattet skuer vi et instrumentbord i samme nyklassiske stil som Land Rover DiscoverySport, men som er ommøbleret og løftet på et højere finish-og kvalitetsniveau, testbilen har dog også det næstdyreste HSE-niveau. Den rendyrkede Range Rover ligger en tand højere. Til gengæld har Discovery det samme In control infotainment-system som Range Rover, og som i den største med Pro-version har en stor og hurtig 10-tommers skærm.

Kabinen rummer enorme opbevaringsrum, både under midterarmlænet og sågar i et skjult rum midt i instrumentbordet. Her kan der være i alt være fire Ipads, og der er også fire usb-udgange til strøm.

Den sidehængslede bagdør forsvinder. Til gengæld har vi nu vandret delt bagklap, hvor der kan sidde personer med en samlet vægt på 300 kg på den nederste del. Ganske praktisk. Med testbilens luftaffjedring og listen med ekstraudstyr er Discovery et reelt alternativ til Range Rover. F.eks. betyder luftaffjedringen, at bilen sænker sig 4,0 cm ved indstigning, og på motorvejen sænker den sig 1,3 cm ved hastigheder over 100 km/ t.

 

Behagelig

På lande-og motorvejene omkring Vejle viser Discovery sig da også som en meget komfortabel høj bil, du sagtens kan tage på langfart i. Det er dog en rendyrket suv, så du har ikke samme køredynamik som i en bil a la Audi Q7, der har en snert mere personbil over sig og altså bedre vejgreb. En god acceleration i et par rundkørsler får vores Discovery til at krænge som en mere klassisk firehjulstrækker.

Motoren med et moment på 500 Nm ved 1.500 omdr. har masser af kræfter at tappe af. Det gælder både i terræn og på vejen, hvor det teoretiske forbrug på 15,9 km/l ikke lyder afskrækkende. Spørgsmålet er, om det holder i virkeligheden. Men det er præmissen, hvis man går "all the way" og køber en rendyrket suv, som til gengæld kan klare 3,5 ton på krogen. Pakken er så overbevisende, at vi med dansk snusfornuft ikke ville tøve med at overveje den nye Discovery som klart alternativ til den større og mere bamsede Range Rover eller Range Rover Sport. Medmindre du går efter prestigesignalerne i at køre topmodellerne.