Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Honda kører mod strømmen

Bagenden er ikke bilens stærke side. Den er decideret tung i formgivningen. Foto: Jens Høy

Honda kører mod strømmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Ny Honda Civic er fantastisk dejlig på vejen, hvis du kan leve med designet. Desværre er bilen plaget af alt for meget støj fra undervognen.

Det gælder om ikke at ligne de andre, hvis man skal gøre sig håb om at sælge biler i Golf-klassen. Det ved Honda, men med den nye Civic er japanerne gået over gevind. Formgivningen er ikke ligefrem skøn med en bagende, der er ualmindelig tung i designet. På den måde er bilen virkelig et stykke design, som man enten er vild med eller ikke bryder sig om.

Det lykkes os aldrig at blive dus med formgivningen i den uge, hvor vi havde bilen mellem hænderne. Det sker i en version med 1,0-liters motor med tre cylindre og godt med tryk på turboen. Motoren er ganske enkelt en lille perle, der trækker rent helt fra bunden og som modsat mange andre tre-cylindrede med turbo godt kan køres dovent med få gearskift, uden at bilen rasler og brokker sig.

Gang på gang får man lyst til at køre bilen ud i gearene, for når den presses med omdrejninger, ja, så lyder den bare godt. Accelerationer føles dog hurtigere, end de er, fordi Civic er den mest sportslige bil i klassen, men absolut ikke en af de kvikkeste. Der er nemlig tale om en ret tung bil, som eksempelvis er næsten to sekunder længere om at spurte til 100 km/t. end VW Golf. Til gengæld er den sjov at køre, og gearskifte, pedaler og styretøj giver en lækker fornemmelse.

Lyden fra motoren er også med til at sløre, at Civic har så meget dækstøj, at det er en plage. Fra ca. 30 km/t og op til, hvor motoren overdøver, ja, da støjer det fra undervognen, primært fra dækkene.

 

Fakta
Honda Civic 1,0 VTEC EleganceTre stjerner ud af seks

Pris: 279.000 kr. plus lev.

Civic: fra 249.900 kr.

Forbrug: 20,8 km/l EU-snit

CO2 per km: 110 g

Motor: 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo

Hk: 129/5500 o./min.

Nm: 200/2250 o./min.

Topfart: 203 km/ t.

0-100 km/ t.: 10,8 sek.

L/B/H: 4,52/1,80/1,43 meter

 

Dommen

Hondas nye Civic er på mange områder til langt mere end de gennemsnitlige tre stjerner. Den kører virkelig godt, har fine nye turbomotorer, man sidder godt, der er rimelig plads og masser af udstyr. Desværre støjer den alt for meget fra undervognen, så rullestøjen er konstant generende. Det koster en stjerne her i testen. At den heller ikke kan fås som stationcar eller dieselmotor, er heller ikke ligefrem plusser på kontoen. Designet undgår vi at bedømme her i testen.

Kører fantastisk

Det er bag rattet, at Civic skal opleves, og det er smilet fra chaufføren, der får kuglepennen til at glide på slutsedlen! Hondaen kører, så det er en fornøjelse. Fladt uden krængning, og den lystrer dine input med rattet, og det hele bæres frem af en undervogn, der aldrig sætter en fod forkert. At man samtidig sidder godt, gør ikke oplevelsen mindre.

Praktisk er den minsandten også, for bagsædepladsen er rigelig til lange ben, dog er hovedhøjden ikke den bedste. Men en pris på 280.000 kr. er Honda Civic 1,0 Elegance relativt kostbar, men samtidig er udstyret højt. Standard i alle varianter af Civic er Honda Sensing, der har automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, der kan overholde fartgrænser, og vejbaneassistent.

Har du benzin i blodet, kan vi anbefale den fine 1,5-liters benzinmotor, der fås fra 299.000 kr. og har 182 hk. I det hele taget får man virkelig meget udstyr her i Elegance, der bl.a. har navigation og bakkamera, og i det hele taget giver bilen meget for pengene, hvis man altså kan holde støjen og måske også designet ud ...

Civic er fra denne 10.generation blevet en verdensbil, der produceres i England og eksempelvis eksporteres til USA. Foreløbig fås bilen kun med benzinmotor og udelukkende som fem-dørs.