Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forfriskende høj spydspyds fra Jaguar

Den nye Jaguar E-Pace læner sig op ad designet på den større F-Pace. Men attituden er langt mere ungdommelig og friskfyragtig. Fotos: Jaguar

Forfriskende høj spydspyds fra Jaguar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Jaguar E-Pace er klar til at tage kampen op mod eksklusive konkurrenter som Audi Q3 og BMW X1.

Med på beatet. Så kort kan de første indtryk af den Jaguar E-Pace sammenfattes. Suv-modellen, der netop er præsenteret, rammer nemlig ikke kun tidsånden med de høje biler, den giver også et mere ungdommeligt pift til mærket, der er i gang med den helt store omstilling i disse år. Den 4,36 meter lange E-Pace, der er designet i samme streg som den succesfulde større F-Pace, skal tage kampen op mod bl.a. Audi Q3 og BMW X1.

Med en startpris på en halv million kr., når modellen lander herhjemme til næste år, befinder vi os dog også i de højere luftlag. Her lægger englænderne især vægt på mærkets sportslige og terrænduelige DNA. Det betyder, at E-Pace kan fås med en række agile køresystemer. Det gælder bl.a. Adaptive Dynamics, der registrerer input fra føreren samt karosseri- og hjulbevægelser, mens den forudseende strammer affjedring og chassis op og justerer dæmpningen på vejen.

Motorpaletten spreder sig over Jaguar Landrovers egne firecylindrede Ingenium-motorer, hvor basismotoren bliver en 150 hk dieselmotor, mens topversionen er en 300 hk benzinmotor, der klarer 0-100 km/t og har en topfart på 243 km/t. E-Pace kan fås med både for- og firehjulstræk.

Ian Cullum, som er chefdesigner hos Jaguar Land Rover, beskriver E-Pace som en bil, der sammenfatter og opdaterer Jaguars forhistorie på en sanselig måde:

- Den har en balance af det maskuline og feminine; ikke for højtidelig, men bestemt sanselig. Muskuløs og kurvet på samme tid. Det er den perfekte Jaguar-oplevelse, lyder det fra Ian Cullum.

Fabrikkens folk betegner dog også bilen som både praktisk og sportslig. Således byder den også på 577 liters bagagerumsplads samt en central boks med otte liters plads, mens handskerummet er på 10 liter.

- Jaguar E-Pace byder på det bedste fra to verdener. En kombination af dynamikken i en sportsvogn fra Jaguar, og de praktiske egenskaber som en kompakt SUV besidder, lyder det fra Alan Volkaerts, som er produktionschef hos Jaguar.

Desuden er der en række systemer, som skal løfte modellen over for de andre premium-biler på markedet. Jaguar fremhæver muligheden for en række sikkerhedssystemer som Forward Traffic Detection, der advarer føreren om køretøjer, som nærmer sig i vejkryds med begrænset udsyn. Mens en fodgængerairbag udløses under kanten af kølerhjelmen i tilfælde af kollision. Og selvfølgelig automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse.

På infotainment-fronten kan man få en digital instrumentering med 12,3-tommers skærm, som suppleres af en central berøringsskærm på 10 tommer, mens en ny generation af head up-display kan projektere 66 pct. mere information op på forruden end tidligere og i en langt større skarphed. Ekstraudstyret omfatter også mærkets "Active Key", som er et gummiarmbånd, der kan bruges som nøgle. Modellen kommer til næste år som en elektrisk I-Pace