Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Afgiftsuro påvirkede bilsalget

Den faceliftede Toyota Yaris er en af højdespringerne og blev den andenmest solgte bil i august. Foto: Jens Overgaard

Afgiftsuro påvirkede bilsalget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den megen snak om afgifter satte sit præg på antallet af indregistreringer i august, der dog ellers var en ganske fin måned.

August bød på både gode og mindre gode nyheder for bilforhandlerne. Med mere end 154.000 solgte ved udgangen af sommermåneden ligger salget af nye personbiler stadig tre pct. over rekordåret 2016. Til gengæld gik antallet af indregistreringer ned i kadence i slutningen af måneden, som med godt 15.300 biler endte omkring 12 pct. under samme måned i fjor.

Uroen omkring nye afgifter har smittet af på bilkøberne, som holder vejret og afventer. Og ifølge Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, har de politiske udmeldinger spillet ind på antallet af indregistreringer i den sidste uge af august.

Salgslister skal dog altid tages med et vist gran salt. Mange af de biler, som leveres, er typisk bestilt måneder før. Desuden er august en atypisk måned, hvor bilfabrikkerne holder ferie og omstiller produktionen til næste års modeller, mens mange af de potentielle bilkøbere endnu ikke er kommet helt hjem fra ferie. Ifølge bilimportørerne er der således blevet leveret biler, som allerede var bestilt, mens der skam også er blevet solgt nye biler, men altså på et lavere niveau end normalt. Og det forventes også, at bilsalget vil stige igen, fordi efterspørgslen er til stede.

- Meldingerne om, at salget er stoppet helt op, kan vi ikke genkende, der bliver fortsat solgt nye biler, men naturligvis på et lavere niveau - nogle kunder skal blot have ny bil nu, nogle firmaer har allerede iværksat udskiftning af biler og fortsætter hermed. Nogle efterspørger de mindre biler, hvor forventningerne til en afgiftsændring ikke er større end, at bilen købes nu, siger Gunni Mikkelsen.

I toppen af listen finder vi den gamle kending Peugeot 208 på førstepladsen, mens Toyota Yaris og Aygo besætter henholdsvis anden- og tredjepladserne, hvor de har brudt VW's dominans i toppen. Vi finder Golf på en fjerdeplads, mens Up er på sjettepladsen, og først nede på plads nummer 18. og 19 ligger Touran og Passat og roder rundt. Polo er helt ude, mens vi venter på en afløser.

Efter at have tabt terræn er der igen også flere mikrobiler tilbage. Det gælder også Opel Karl og Kia Picanto. Bemærkelsesværdigt er det, at Mercedes-Benz C-klasse, der sælger godt til firmafolket, lige titter frem på 20 pladsen.

 

Bilsalget i august
1. Peugeot 208: 689 stk.2. Toyota Yaris: 538 stk.

3. Toyota Aygo: 535 stk.

4. VW Golf: 477 stk.

5. Renault Clio: 410 stk.

6. VW Up: 404 stk.

7. Opel Karl: 355 stk.

8. Citroen C1: 294 stk.

9. Nissan Qashqai: 272 stk.

10. Kia Picanto: 271 stk.

11. Kia Rio: 265 stk.

12. Hyundai i10: 252 stk.

13. Citroen C3: 245 stk.

14. Skoda Octavia: 240 stk.

15. Skoda Citigo: 238 stk.

16. Skoda Fabia: 238 stk.

17. Renault Captur: 228 stk.

18.  VW Touran: 221 stk.

19. VW Passat: 213 stk.

20. Mercedes C-klasse: 211 stk.

Kilde: De Danske Bilimportører