Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
hsfo.dk

Leder - Er det i virkeligheden tåbeligt at satse på tog?

Publiceret: 12.01.2017 09:38
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
I ”Kammerat Napoleon”, George Orwells berømte klassiker om den kommunistiske dyrefarm, stopper fårene enhver diskussion, når de bræger i kor:

Fire ben godt, to ben ondt.

Det enkle budskab overdøver alle indvendinger og argumenter, når det gentages tilstrækkelig ofte og højlydt, og til sidst glemmer man helt at lytte til - og sætte spørgsmålstegn ved - ordlyden.

Det er ikke begrænset til den indbyrdes debat mellem grise, får og hunde i Orwells univers. Det gælder for eksempel også de til enhver tid verserende diskussioner om langsigtet transportpolitik herhjemme.

Her lyder mantraet - omtrent på tværs af Folketinget:

Tog godt, biler onde.

Eller sagt med lidt flere ord: Den kollektive trafik er naturligvis den bedste løsning for samfundet og os alle sammen. Både på grund af ressourceforbrug, forurening, klima og meget mere, men også helt banalt fordi det i et konsensus-samfund er asocialt at sætte sig bag rattet i sin fede BMW, mens flertallet plejer kollektivismen og plejer klima og miljø med hos DSB, samtlige medlemmer af Radikale Venstre inklusive.

Få har turdet udfordre præmissen, men i denne uge vover Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorenzen forsøget med en forbavsende klar udmelding:

Skrot milliardinvesteringerne i dyre togløsninger og letbaner, som aldrig bliver rentable, og reserver pengene til vejnettet og en infrastruktur, som kommer flest til gavn.

Det er småt med visionære udmeldinger fra et parti, som har leget socialdemokrati i 20 år, men her kom faktisk en markant én af slagsen, som må være clearet af med partitoppen.

Men bortset fra Liberal Alliance blev ideen per autopilot afvist af Folketingets øvrige partier. Tog godt, biler onde, sådan har vi jo altid tænkt, og hvordan ville vi øvrigt tage os ud - i fald man regnede på tallene og fandt ud af, at det rent faktisk ikke er samfundsmæssigt rentabelt at satse massivt på kollektiv trafik på skinner, som vi har advokeret for i årtier?

Og så er vi fremme ved det virkelig interessante. For dansk transportpolitik har alle dage været styret af ideologi og lokalinteresserer snarere end sund fornuft og købmandsregning.

Både ved indkøb af defekte dieseltog og etablering af overflødige, billøse motorveje langt fra trafikale knudepunkter.

Hjælper vi virkelig flest muligt ved at satse på tog frem for biler?

Togtransport bliver næppe nogensinde en god forretning for hverken passagerer eller samfund. Status er et deprimerende sammensurium af høje priser, ringe service, forældet materiel og urealistiske forventninger til en hundedyr timemodel, som blandt andet vil forårsage uoprettelige naturskader for at spare seks minutter over Vejle Fjord.

Vi har investeret for lidt i alt for lang tid, lyder modargumentet. Men selv i lande, hvor man har investeret massivt i jernbanenet og el-tog, er det ofte en kostbar fornøjelse at benytte kollektiv trafik på skinner.

Hvordan ender regnskabet, hvis biltrafikken om 20-30 år er elektrificeret og selvkørende, busser inklusive? Motorveje uden ulykker, uden køer og bilister, som kan udnytte transporttiden, som togpassagerer gør det i dag. Ja, man kan med lidt fantasi forestille sig hovedfærdselsårene komme til at ligne togstrækninger med lydløse, CO2-fri biler i korteger.

Hvordan vil den transportform stå sig over for tog, som altid vil være låst af et skinnenet af begrænset omfang? Måske tilhører fremtidens kollektive trafik el-busser på vejene, vi ved det ikke, men inden vi øremærker pengene, så lad os da droppe de ideologiske spændetrøjer, tage diskussionen og indstille os på, at verden vil ændre sig meget hurtigt.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier