Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
hsfo.dk
 Julie Schilling Petersen havde tæt kontakt til kunder og lejere i Byens Bazar, hvor hun var ansat i 11 måneder. Da butikken tirsdag lukkede, måtte hun pakke sine ting - også fra sin egen stand i butikken - og tage hjem uden job. foto: lars juul
 Julie Schilling Petersen havde tæt kontakt til kunder og lejere i Byens Bazar, hvor hun var ansat i 11 måneder. Da butikken tirsdag lukkede, måtte hun pakke sine ting - også fra sin egen stand i butikken - og tage hjem uden job. foto: lars juul

Ansat i fallit-ramt bazar: Jeg fik kold og kynisk afsked

Publiceret: 12.01.2017 10:49 | Senest opdateret: 12.01.2017 10:50
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Tirsdag morgen mødte Julie Schilling Petersen intetanende ind på sit i job i Byens Bazar i Horsens.

Men arbejdsdagen blev en del kortere end forventet.

- Kort efter, da jeg gik ude i køkkenet, bankede cheferne på ruden. De kom ind og sagde, at vi skulle lukke, og at jeg skulle pakke mine ting og gå hjem, fortæller Julie Schilling Petersen, som har været fast timeansat i forretningen siden åbningen i februar sidste år.

Hun understreger, at hun har været glad for sit job fra start til slut, men afskeden er hun ked af.

- Jeg føler, jeg fik en kold og kynisk afsked. Uden varsel og uden mulighed for at sige farvel til mine kunder - ja, jeg føler jo, det var mine kunder, siger hun.

Føler skyld for kunder
Julie Schilling Petersen havde selv en stand i butikken, som hun begyndte at pakke efter den triste besked.

- Imens kom mange af kunderne for at pakke deres ting, og de ville jo gerne snakke, men jeg fik besked på, at jeg skulle skynde mig at komme hjem. Jeg føler lidt, jeg fik mundkurv på, og at der næsten blev jaget med mig.

- Jeg fik ikke engang en tak for min indsats, siger den 29-årige mor til to, som foruden de lønnede timer også har brugt mange frivillige kræfter i butikken.

Nu er butikken lukket og tømt, og dét, der fylder mest for Julie Schilling Petersen, er tanken om kunderne.

- Det var jo meget faste kunder, som kom ofte forbi, og både jeg og min kollega fik et stærkt bånd og et personligt forhold og til rigtig mange af dem. Jeg er ked af, at jeg ikke fik lov til at sige farvel til dem, og jeg føler mig rasende over den måde, de nu er blevet behandlet på, siger hun.

Det handler især om den standleje, butikken har taget imod, om som lejerne nu ikke får tilbage.

- Jeg synes ikke, det er i orden at tage imod standleje til det sidste, og det værste er, at det er mig, der intetanende har stået og taget imod de penge.

- Jeg har også kæmpet for at få standlejere ind, og nu føler jeg, at jeg er skyld i, de er blevet snydt, forklarer hun, tydeligt berørt af situationen.

- Det har været nogle meget følelseslade dage.

Hørte fra kunder først
Nadja Bøgh var kollega til Julie Schilling Petersen i Byens Bazar, men da hun er sygemeldt, var hun ikke mødt på lukkedagen.

- Jeg blev ringet op i løbet af dagen og fik beskeden fra flere kunder. Jeg var noget overrasket, men tænkte også, at det måske bare var rygter. Jeg blev først ringet op af chefen i løbet af eftermiddagen, fortæller hun.

- Jeg synes selvfølgelig også, det hele er ubehageligt. Jeg ved ikke, hvor længe de har vidst det, men det er lidt tarveligt, at vi ikke får besked noget før, konstaterer hun.

De ansatte står nu tilbage med et krav om løn for timer i indeværende lønperiode og i opsigelsesvarslet. Da der ikke er tale om en konkursbegæring, er det ikke garantifonden, der træder til, men indehaveren af virksomheden, der selv må finde pengene.

Horsens Folkeblad har forgæves forsøgt at træffe indehaver Niels Peter Frederiksen for en kommentar.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier