Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
hsfo.dk
 Reitan-direktør Henrik Burkal siger, at skilsmissen fra Løvbjerg er bedst for begge parter. Arkivfoto
 Reitan-direktør Henrik Burkal siger, at skilsmissen fra Løvbjerg er bedst for begge parter. Arkivfoto

Reitan om Løvbjerg-skilsmisse: Uden dramatik og win-win for alle parter

Publiceret: 10.01.2017 18:39 | Senest opdateret: 10.01.2017 18:44
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Vi er ude i noget så sjældent som en en win-win-win-situation.

Sådan siger adm. direktør for Reitan Distribution, Henrik Burkal, efter det tirsdag kom frem, at grossisten mister supermarkedskæden Løvbjerg som kunde.

Løvbjerg har i mange år brugt Reitan Distribution som hovedleverandør til sine 16 butikker, men når indeværende kontrakt udløber næste nytår, bliver det grossisten Dagrofa, der skal levere dagligvarer til butikkerne. Løvbjerg har fra da tegnet en ny fem-årig kontrakt med Dagrofa.

Rigtigt for Løvbjerg
Selvom det ikke er småpenge, der er i spil - Løvbjergs butikker omsætter årligt for godt en mia. kr. - tager Reitan Distribution nyheden med ophøjet sindsro:

- Hvor vi er meget fokuseret på discount, tænker Løvbjerg mere supermarkedsvejen, og på det punkt tror jeg, skiftet til Dagrofa er rigtigt for Løvbjerg, siger direktøren.

Reitan er bl.a. moderselskab og leverandør til Rema-butikkerne.

- Rema er mange butikker med få varenumre, og Løvbjerg er få butikker med mange numre. Derfor tror jeg, det her strategisk passer bedst for alle, forklarer Henrik Burkal.

Vækst kompenserer for tabt Løvbjerg-omsætning
Foruden discount er convenience (færdigproducerede fødevarer, red.) også et område, Reitan satser stærkt på med kunder som 7-Eleven og tankstations-butikkerne Q8, OK Plus og Circle K.

- For nylig overtog vi 72 Circle K-butikker fra Dagrofa, så der er gået kunder begge veje. Og som det bliver nu, mener jeg, at vi alle sammen opnår bedre fokus og mere rendyrkede forretninger, konstaterer Reitan-direktøren.

Han tilføjer, at Rema i 2016 havde større fremgang i egen omsætning end Løvbjergs samlede varekøb, og den vækst, forventer han, fortsætter. Også efter udgangen af 2017, hvor der skal vinkes farvel til Løvbjerg til kunde.

- Men det foregår helt udramatisk. Vi har samarbejdet siden 1994 og har fortsat samarbejde om nogle ejendomme, tilføjer Henrik Burkal.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier