Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
hsfo.dk
 Børnemøblerne har gennemgået en større udvikling. Bag udviklingen står adm. direktør Carsten Dan Madsen, produktudvikler Kristine Schmidt og lager- og logistikansvarlige Kasper Kjærsgaard. Foto: Mette Mørk
 På lageret pakkes og sendes der pakker ud til hele verden. Der sendes til forskellige lande alle dage i ugen. Foto: Mette Mørk
 Møblerne udvikles og testes på hovedkontoret i Hornsyld, hvor maskinsnedker Kim Møller arbejder med træmøblerne. Foto: Mette Mørk
 Børnemøblerne har gennemgået en større udvikling. Bag udviklingen står adm. direktør Carsten Dan Madsen, produktudvikler Kristine Schmidt og lager- og logistikansvarlige Kasper Kjærsgaard. Foto: Mette Mørk

Efter krise-år: Møbelfirma fejrer bedste resultat i 10 år

Publiceret: 09.01.2017 09:19 | Senest opdateret: 09.01.2017 09:24
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Af Ellinor Fogh Pedersen
Hver aften sidste år blev 700 børn verden over puttet i en splinterny Flexa-seng. Det er noget, administrerende direktør Carsten Dan Madsen fortæller med stolthed i stemmen.

Bag det rød-hvide logo gemmer sig nemlig lidt af en succes-historie for møbelproducenten fra Hornsyld. I 2016 har virksomheden øget deres kundeantal med 30 procent.

Resultaterne var så gode, at Flexa fik en investor fra Schweiz, som købte virksomheden og tilføjede et større millionbeløb, som muliggjorde endnu mere udvikling for kæden. Det betyder, at når årsregnskabet lander på skrivebordet, bliver resultaterne de bedste, virksomheden har set i 10 år.

Nyt design
Bag succesen står en helt ny linje af møbler, en omlægning af butikkernes visuelle look og et stærkt team, bestående af blandt andre adm. direktør Carsten Dan Madsen, chefen for produktudvikling, Kristine Schmidt, og lederen af blandt andet lager og logistik Kasper Kjærgård. De tre havde Folkebladet sat i stævne til en snak om virksomheden, dens udvikling og dens grundlag.

- Flexa bygger i bund og grundt på idéen om et koncept af møbler til hele børneværelset, der er sikre, praktiske og i god kvalitet, siger Carsten Dan Madsen.

Selvom konceptet er det samme som, da virksomheden åbnede i 1972, er der sket en stor udvikling i møblernes design.

- Flexa blev kendt på senge af fyrtræ, men i dag kommer møblerne i flere farver, og vi udvikler løbende nye nuancer til vores møbler, siger Kristine Schmidt, som sammen med Carsten Dan Madsen altid har det sidste ord, når der diskuteres farvenuancer på kædens børnemøbler.

Stor investor
En gammel klassiker er dog stadig at finde i Flexa-kataloget, sengen det hele begyndte med: Flexa Classic. Men mange af dens gamle venner i form af skriveborde, lamper og kommoder er til gengæld blevet skiftet ud. Siden virksomheden fik ny ledelse i 2012, er over halvdelen af sortimentet blevet skiftet ud med helt nye møbler.

- De vi kom til, trængte Flexa til vitaminer, kunstigt åndedræt og en masse omsorg. Det fik den i form af blandt andet andre og mere moderne møbler og et helt nyt butiksdesign. I 2012 var der blå tæpper og røde vægge, det var som en butik i 80’erne, fortæller Carsten Dan Madsen.

Ud røg de blå tæpper og røde vægge og i stedet kom lyse butikker og et nyt logo. Det har i følge Carsten Dan Madsen bidraget til, at Flexa kunne lande aftalen med den schweizske investor.

- Der er en særlig grund til, at Flexa har overlevet virksomhedens krise. Det er fordi, der er nogen, som tror på produktet, og det gør vores investor også. Han har ikke andre møbelkæder og støtter os, alene fordi han ser et potentiale i vores måde at drive forretning på og vores skandinaviske møbler, siger Carsten Dan Madsen.

Lyst 2017
Alt fra skriveborde til lamper og de populære senge står på meterhøje hylder i virksomhedens 8000 kvm store lagerhal. Herfra bliver de skandinaviske møbler sendt ud til hele verden. Hvis det står til Carsten Dan Madsen, bliver møblerne sendt ud til endnu flere i 2017.

På programmet står blandt andet en ny digital strategi men selvfølgelig også nye møbler.

- I slutningen af januar lancerer vi en helt ny møbelserie, der er noget andet, end man normalt har set fra os. Vi er i en kæmpe udvikling, især i udlandet og som det ser ud nu, ser 2017 også lys ud, siger han.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier