Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
hsfo.dk
 Dénise Beck sang bl.a. ”Ich bin so verliebt” fra Lehar-operetten ”Schön ist die Welt”. Foto: Mads Hansen
 Bo Kristian Jensen klarede sang-opgaverne til bravour, og han dannede vokalt et smukt par med Dénise Beck. Lidt mere kneb det som konferencier med helt at holde styr på rækkefølgen af eftermiddagens indslag, men det gik nu alligevel. Foto: Mads Hansen
 Med ca. 1300 tilskuere indenfor i Forum Horsens var der tilfredshed hos Lions Horsens.Foto: Mads Hansen
 Kvindelige dirigenter hører ikke til hverdagen i den klassiske verden. Estiske Kristiina Poska har hentet et utal af priser, og hun havde da også flot styr på Odense Symfoniorkester.Foto: Mads Hansen
 Dénise Beck sang bl.a. ”Ich bin so verliebt” fra Lehar-operetten ”Schön ist die Welt”. Foto: Mads Hansen

Jubiii, endelig nytår med Strauss-familien i Forum

Publiceret: 08.01.2017 20:30 | Senest opdateret: 08.01.2017 20:31
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Tekst: Chr. Rimestad Foto: Mads Hansen
De seneste års mest omdiskuterede lokale nytårskoncerter har helt klart været Lions’ og Odense Symfoniorkesters i Forum Horsens.

For der er blevet eksperimenteret en del, 1 2016 f.eks. med norske Brass Brothers som gæster. Og jo, det gik da, men nytårs-fornemmelsen kneb det noget med.

Derfor blev der smilet lykkeligt, da Bo Kristian Jensen, tenor og konferencier, kundgjorde, at 2017-koncerten søndag i Forum Horsens ville blive ”i selskab med familien Strauss”.

Han gik oven i købet så vidt som til at kundgøre, at der ventede ”en guidet tur til Wiens Musikverein”, hvor de koncerter, DR trofast transmitterer nytårsdag, finder sted.

- Så det hele bliver som nytårsdag - blot uden skihop og tømmermænd, forsikrede Bo Kristian Jensen.

Wiener-kendisserne
Og det kom til at passe. Af koncertens i alt 20 indslafg stod Strauss-familien for præcist halvdelen, blandt dem ”An der schönen, blauen Donau”, ”Pizzicato Polka” og som det ene af ekstranumrene ”Radetzky March”.

Resten blev hentet hos wiener-kendisser som Franz Lehár, Emmerich Kálmán og Franz von Suppé. Sidstnævnte var repræsenteret med ”En morgen, en middag, en aften i Wien”, mens Lehár sørgede for arbejde til Bo Kristian Jensen og eftermiddagens anden sangsolist, sopranen Dénise Beck”. Det betød bl.a. sange fra operetterne ”Schön ist die Welt” og ”Paganini”. Plus i Kálmáns afdeling toner fra ”Czardasfyrstinden” og ”Grevinden Maritza”.

Alt sammen garanter for den wienerstemning, de 1300 tilhørere i Forum Horsens helt klart kom efter.

Wien på dansk
Snakken boblede da også i pausen og efter koncerten. Og hvis nogle savnede de seneste års lidt alternative tilbud, druknede det i de taktfaste klapsalver, der blev flere og flere, efterhånden som koncerten skred frem med estiske Kristiina Poska som sikker dirigent for det fynske orkester.

Dertil var det rart at opleve, at også lille Danmark kunne bidrage til den wien’ske stemning.

At det skete med H.C. Lumbyes ”Champagnegalop” som sidste ekstranummer, var ventet, for sådan er det - eksperimenter eller ikke - blevet en tradition at slutte.

Men ved siden af havde de to sangsolister som deres farvel-bidrag valgt ”Den allersidste dans” fra den danske musical ”Mød mig på Cassiopeia”.

Kai Normann Andersens smukke og længselsfulde melodi passede perfekt ind, og man kunne ikke lade være med at tænke, at jubiii, nu blev det rigtigt Strauss-nytår - uden at vi helt glemte, at vi sad i Forum Horsens.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier