Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
hsfo.dk
 Så er der nye forsyninger. Indkøbene i online-supermarkeder som osuma.dk kan klares via computeren eller tabletten hjemmefra. Frost- og kølevarer er intet problem at få bragt ud. Foto: Morten Pape
 Så er der nye forsyninger. Indkøbene i online-supermarkeder som osuma.dk kan klares via computeren eller tabletten hjemmefra. Frost- og kølevarer er intet problem at få bragt ud. Foto: Morten Pape

Horsensianerne elsker at købe mælk, rugbrød og oksekød online

Publiceret: 12.12.2016 12:30
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Af Rikke Schjøtz Jensen
Flere og flere leverandører, der sælger dagligvarer på internettet og leverer dem hjem til kunderne, kommer til Horsens og omegn.

Og markedet udvikler sig hurtigt, lyder det samstemmende fra de største leverandører. De ønsker ikke at sætte præcise tal på antallet af kunder eller omsætning, men siger:

- Vi har i den grad vækstet. I Horsens, Odder, Skanderborg og Vejle har vi fordoblet omsætningen i løbet af de seneste tre måneder, fortæller Morten Viktor, direktør i Coop.dk Mad, der for halvandet år siden gik ind på markedet i Horsens-området.

Osuma.dk har været på det lokale marked siden 2007.

- Vi har en flot vækst, og for os er Østjylland det største marked. Vi mærker en stigende interesse på alle fronter - både på antallet af brugere af vores online-salg samt fra andre spillere, som har lyst til at byde ind på markedet, fortæller direktør Carsten Pahlke.

Også hos nemlig.com, som i august rykkede ind i Østjylland, oplever direktør Stefan Plenge stigning i salget.

- Forbrugerne i Østjylland har taget rigtig godt imod nemlig.com. Salget har oversteget vores forventninger, og antallet af varebiler i Østjylland er på knap tre måneder steget fra 15 til 25, siger Stefan Plenge.

Et lille hjørne
Direktørernes tro på fremtiden er også stor.

- Jeg tror i den grad på det her marked i fremtiden. Vi er kun lige begyndt, og jeg ser et meget stort potentiale i handel med dagligvarer online, siger Morten Viktor.

Carsten Pahlke er også overbevist om, at der ligger et kæmpe potentiale i online-markedet.

- På nuværende tidspunkt udgør handlen online ca. 2,5 pct. ud af 125 mia. kr., og det er på tværs af alle portaler - det vil sige også Aarstiderne.com osv. Så forbruget online udgør stadig kun et ganske lille hjørne, men jeg er overbevist om, at der kommer til at ske rigtig meget bare i løbet af det næste halve år. Det handler om, at vi skal have folk overbevist om, at vi bare er bedre, eller at vi er et godt supplement til deres andre indkøb, forklarer Carsten Pahlke, som fremhæver flere fordele ved at handle dagligvarer på nettet.

- Helt overordnet er tid den umiddelbare valuta, vi sælger. Vore kunder er f.eks. den travle børnefamilie eller andre, som har svært ved at komme ud at handle enten pga. tid eller fysik. Vi har f.eks. også mange kunder i den ældre del af befolkningen, som gerne vil undgå at slæbe varer hjem osv., fortæller Carsten Pahlke.

Står også sammen
Morten Viktor er ikke i tvivl om, hvor opgaven ligger fremadrettet.

- Vi skal skabe sammenhæng med de fysiske butikker og møde kunderne og deres behov, hvor de er. Hvis man f.eks. handler online i brugsen, som ligger lige rundt om hjørnet, kan det være, kunden kan få varerne leveret derhjemme inden for et kvarter. Eller det kan være, du er ude at handle og gerne vil have noget med hjem nu, mens resten skal leveres, siger Morten Viktor.

I øjeblikket er de forskellige leverandører både konkurrenter og medspillere, vurderer Carsten Pahlke.

- Indirekte står vi sammen om at præge forbrugerne. Jo flere, der kender til online-shopping, desto mere vil det overordnet have en positiv effekt på os, siger han.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier