Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Film: Fighteren og dæmonerne

Med sit portræt af Jørgen "Gamle" Hansen står Mikkel Boe Følsgaard foran sit helt store gennembrud, mener filmanmelder Caspar Vang. Foto: Nordisk Film

Film: Fighteren og dæmonerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Solid, velspillet dansk mainstream. Mikkel Boe Følsgaard er hamrende god i robust sportsdrama om bokselegenden Jørgen "Gamle" Hansen.

 

1979. Danmark på tærsklen til et nyt årti. Overalt går man optimistisk og drømmer om en vej ud af smalhals og de skidenbrune, tunge 70'ere. Værftsarbejderen og den semiprofessionelle bokser Jørgen "Gamle" Hansen håber på en EM-titel, økonomisk stabilitet og en swimmingpool til fruen. Men alderen trykker, og krisen kradser fortsat, og inden længe er der ikke andet for at sælge huset og flytte i noget mindre.

Forude øjner han dog et spinkelt håb. Boksepromotor Mogens Palle vil forøge at skaffe "Gamle" Hansen en titelkamp, hvis han til gengæld lover at sparre og træne med den yngre, sorte bokser Ayub Kalule. Palles nye håb og en lovende sportsstjerne, der dog har brug for en mand med erfaring ved sin side. Det ligger i kortene, at "Gamle" Hansen er så godt som færdig og nu blot skal løfte Kalule til succes.

Det gør det ikke just bedre, at Jørgen kæmper med fortidens dæmoner i form af barndomsminder om en voldelig far, og samtidig lader Hanne, Jørgens kone og manager, den yngre, opkommende stjerne flytte ind i parcelhusets gæsteværelse. Men trods gnidninger knytter Kalule og Jørgen snart et stærkt venskab. Både fordi "Gamle" Hansen har en eminent evne til at tackle modgang med en blanding af humor og stædighed, og fordi Kalule ved noget om at håndtere onde ånder. Jørgen tror godt nok ikke på spøgelser, magi og amuletter, men han ved, at den unge ugandesiske bokser har ret, når han fortæller, at kroppen aldrig glemmer det første knockout. Det er på tide, at Jørgen ser sine dæmoner i øjnene.

Målrettet mainstream

Mikkel Serups boksedrama, "Den bedste mand", er målrettet og robust dansk mainstream uden dikkedarer. I modsætning til mange af tidens hjemlige film sætter værket sig aldrig ubeslutsomt et sted mellem filmskabernes kunstneriske ambitioner og producernes ønske om en økonomisk succes, der appellerer til det brede hjemlige publikum. Hvis man ikke ved, hvad man sigter efter, rammer man aldrig plet.

Men det gør "Den bedste mand". Instruktør Mikkel Serup og producerne lægger på intet tidspunkt skjul på, at der er tale om et værk, der er skræddersyet til at gå rent i hjertet på det størst tænkelige danske publikum. Skæbnefortællingen om den danske bokselegende formidles klart, præcist og med overbevisende føling for den centrale figurs indre og ydre kamp. Javist, på papiret lyder det måske som en lang opremsning af slidstærke dramaklicheer: Den lange seje kamp med den sociale arv. Et Danmark, der forsøger at komme på benene efter 70'ernes krise. En aldrende stjerne i en yngres skygge og drømme, der ikke ser ud til at blive til ret meget mere end drømme.

Men "Den bedste mand" vokser ud af det velkendte og gennemprøvede til noget større, og i hænderne på skuespilleren Mikkel Boe Følsgaard bliver Jørgen "Gamle" Hansen mere end bare et stykke fiktionaliseret dansk boksehistorie. Han bliver en ægte figur af kød, blod og drømme. En fighter, der modigt kæmper med dæmonerne, og en sportsstjerne vi gerne vil heppe på og gå i ringen med.

I front for et velcastet skuespillerhold står Mikkel Boe Følsgaard helt, helt fremme. Han skaber en afrundet, central figur og håndterer eminent rollens alvorlige side, der blødes nænsomt op med humor. Følsgaard har tidligere gjort sig bemærket i så vidt forskellige film som "Rosita", "De standhaftige" og "En kongelig affære", hvor han gav den fuld skrue som den sindssyge Christian 7. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at Følsgaard med "Den bedste mand" står foran sit store gennembrud. Formende en af dansk sportshistories legendariske skikkelser, så han virkelig fortjener, at det danske publikum tager hans præstation til sig som en af årets helt store.

"Den bedste mand"

Drama, dansk, 98 minutter, tilladt over 11 år